رشد و توسعه کسب و کار

مهارت نرم یا Soft Skill چیست؟

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم شامل ترکیبی از افراد، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها و طرز فکر و همچنین ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی و غیره است که در همه حرفه‌ها جستجو می‌شود.

مهارت‌های نرم به مجموعه‌ای از توانایی‌هایی گفته می‌شود که افراد برای موفقیت در کار و زندگی خود به آن‌ها احتیاج دارند. این توانایی‌ها شامل ویژگی‌های شخصیتی مثل خودمانی، خلاقیت، همراهی، ارتباطات عمومی، رهبری، افکار سازنده، مدیریت زمان، چابکی ذهنی، قدرت تصمیم‌گیری، تفکر بحرانی و رفتارهای مؤثر مثل همکاری، توانمندی در کار تیمی و مهارت کار با افراد دیگر می‌باشد.

مهارت‌های نرم از اهمیت بسزایی برخوردارند، زیرا باعث می‌شوند فرد بتواند با موفقیت ارتباط برقرار کند، مسئولیت پذیری را به درستی به عهده بگیرد و با صلابت در برابر تهدیدات و فشارهای روزمره مقابله کند. به طور کلی، مهارت‌های نرم به شخصیت و رویه فرد کمک می‌کنند و از موفقیت او در شغل و زندگی شخصی حمایت می‌کنند.

چند نمونه از مهارت های نرم عبارتند از:

ارتباط

کار گروهی

رهبری

حل مسئله

اگر برای شغلی درخواست می‌کنید، مهارت‌های نرم در تفکیک کاندیداهای ایده‌آل از میان نامزدهای مناسب کلیدی است. به‌ویژه زمانی که استخدام‌کنندگان در میان متقاضیانی با تجربه کاری و تحصیلی مشابه تصمیم می‌گیرند. مطالعات مختلف نیز این موضوع کلیدی را تأیید می کند. 97٪ از کارفرمایان می‌گویند که مهارت‌های نرم یا به همان اندازه مهم یا مهم‌تر از مهارت‌های سخت هستند. بیش از نیمی از کارکنان جدید که در عرض 18 ماه شکست می‌خورند به دلیل کمبود مهارت‌های نرم دچار این مشکل خواهند شد.

مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت

دو نوع مهارت وجود دارد: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم.

مهارت‌های سخت که به آن‌ها توانایی‌های قابل اندازه‌گیری نیز گفته می‌شود، شامل هر چیزی از تسلط بر فتوشاپ تا دانش مراقبت‌های اضطراری است. شما مهارت‌های سخت را از طریق آموزش، گواهینامه‎‌ها و تجربه حرفه‌ای خود به دست می‌آورید.

مهارت‌های نرم، که به آن مهارت‌های مردمی نیز می‌گویند، ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی و بین فردی، ویژگی‌های شخصیتی و نگرش‌های حرفه‌ای است که همه مشاغل به آن نیاز دارند. کار تیمی، صبر، مدیریت زمان، ارتباطات، تنها چند نمونه هستند. مهارت‌های نرم می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی باشند یا می‌توانند ویژگی‌هایی باشند که از طریق تجربیات زندگی به دست می‌آیند.

10 مهارت برتر که کارفرمایان دوست دارند 

مهارت‌های نرم می‌تواند چیزهای زیادی در مورد نحوه تعامل یک نامزد در محل کار، نحوه واکنش آن‌ها تحت فشار یا پتانسیل حرفه‌ای آن‌ها بگوید. به این ترتیب، بسیاری از کارفرمایان استخدام کارمندان با مهارت‌های نرم مناسب را بر مهارت‌های سخت در اولویت قرار می‌دهند.

اما کدام مهارت‌های نرم واقعاً مهم هستند و کدام‌ها کمتر؟

در سال 2023، بیشترین تقاضا برای مهارت های نرم به شرح زیر است:

مدیریت زمان

ارتباط

تطبیق پذیری

حل مسئله

کار گروهی

خلاقیت

رهبری

مهارت های بین فردی

اخلاق کاری

توجه به جزئیات

1) مدیریت زمان

مدیریت زمان شامل توانایی استفاده عاقلانه از زمان برای کار تا حد امکان کارآمد است. برخی از مهارت‌های فرعی مرتبط با مدیریت زمان عبارتند از:

مدیریت استرس

سازمان

اولویت بندی

برنامه ریزی

تعیین هدف

2) ارتباط

ارتباط توانایی انتقال یا به اشتراک گذاری ایده‌ها و احساسات به طور موثر است و یکی از مهارت‌های نرم برتری است که کارفرمایان در همه زمینه‌ها به آن نیاز دارند.

رایج ترین مهارت های ارتباطی عبارتند از:

ارتباط کلامی

ارتباط نوشتاری

ارائه

بازخورد سازنده

گوش دادن فعال

3) تطبیق پذیری 

سازگاری شما نشان می‌دهد که چقدر می‌توانید تغییرات را در آغوش بگیرید و با آن سازگار شوید. شرکت‌ها و محیط‌های کاری دائما تغییر می‌کنند. در طی این تغییرات اعضای تیم جدید وارد می‌شوند، قدیمی‌ها می‌روند و شرکت‌ها خرید و فروش می‌شوند. بنابراین، شما باید بتوانید با شرایط مختلف در محل کار خود سازگار شوید.

در اینجا چند مهارت مرتبط با سازگاری آورده شده است:

خود مدیریتی

خوش بینی

آرامش

تحلیل و بررسی

خودانگیختگی

4) حل مسئله

توانایی حل تحلیلی و خلاقانه مشکلات بدون توجه به شغل شما مفید خواهد بود. به هر حال، هیچ شغلی در دنیا وجود ندارد که در آن هیچ مشکلی نداشته باشید. به همین دلیل است که افراد خلاق همیشه از سوی کارفرمایان تقاضای بالایی دارند.

این‌ها مهارت‌های مرتبط با حل مسئله هستند:

تحلیل و بررسی

استدلال منطقی

مشاهده

طوفان فکری

تصمیم گیری

5) کار گروهی

کار تیمی هرگز به عنوان یک مهارت نرم از بین نمی‌رود. این مهارت به شما کمک می‌کند تا به طور موثر در یک گروه کار کنید و وظایف مربوط به خود را انجام دهید. نمونه‌هایی از مهارت‌های مرتبط با کار گروهی عبارتند از:

مدیریت و حل تعارض

همکاری

هماهنگی

تبادل ایده

پا درمیانی

6) خلاقیت

ما عادت کرده‌ایم خلاقیت را با رشته‌هایی مانند هنر یا طراحی مرتبط کنیم، اما خلاقیت یک اصطلاح گسترده است که شامل چندین مهارت فرعی از پرسش تا آزمایش است. به این ترتیب، هر حرفه‌ای می‌تواند به اندازه هنرمندان از مهارت‌های خلاقانه استفاده کند.

در اینجا چند نمونه از مهارت‌های خلاق وجود دارد:

خیال پردازی

نقشه برداری ذهن

نوآوری

آزمایش

سوال کردن

7) رهبری

رهبری به توانایی راهنمایی، آموزش یا راهنمایی اشاره دارد. صرف نظر از صنعت، کارفرمایان ترجیح می‌دهند متقاضیانی را استخدام کنند که نشان دهند پتانسیل رهبری دارند. این موضوع دو دلیل دارد پس در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این دو مورد بپردازیم.

کارمندانی که مهارت‌های رهبری دارند، ابتکار عمل بیشتری نشان می‌دهند و به احتمال زیاد خود را برای کمک به رشد شرکت سرمایه گذاری می‌کنند. این شرکت در نهایت می‌تواند کارمندانی با نقش‌های رهبری قوی را به سمت‌های مدیریتی بهتر ارتقا دهد.

مهارت‌های مرتبط با رهبری عبارتند از:

مهارت‌های مدیریتی

اعتبار

مربیگری

سخاوتمندی

هوش فرهنگی

8) مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی همه چیز در مورد چگونگی تعامل شما با دیگران، تمایل به روابط و ایجاد تأثیر مثبت بر اطرافیان است.

یکدلی

شوخ طبعی

شبکه سازی

تحمل

دیپلماسی

9) اخلاق کاری

اخلاق کاری به ارزش دادن به کار و تلاش برای به دست آوردن نتیجه مربوط می‌شود. این یک مهارت نرم است که کارفرمایان به معنای واقعی کلمه در هر شغلی که برای آن درخواست می‌کنید از آن قدردانی می‌کنند.

برخی از مهارت‌های نرم مرتبط با اخلاق کاری عبارتند از:

مسئوليت

انضباط

قابل اعتماد بودن

تعهد

حرفه‌ای گری

10) توجه به جزئیات

در اینجا مهارت دیگری وجود دارد که هیچ کارفرمایی آن را رد نمی‌کند. توجه به جزئیات چیزی است که کارمندان متعهد را از کسانی که فقط می‌خواهند کار را انجام دهند و به خانه بروند متمایز می‌کند.

برخی دیگر از مهارت های نرم مرتبط با توجه به جزئیات عبارتند از:

برنامه ریزی

درون نگری

دقت

سوال کردن

مشاهده انتقادی

 

چگونه مهارت‌های نرم را در رزومه خود فهرست کنید

نحوه فهرست کردن مهارت‌های خود در رزومه اهمیت دارد. به عنوان مثال، باید اطمینان حاصل کنید که در وهله اول مهارت‌های نرم مناسب را فهرست کرده‌اید و این مهارت‌ها مرتبط با نقشی هستند که شما برای آن درخواست داده‌اید.

بنابراین، در این‌جا 3 نکته برتر در مورد اینکه چگونه مهارت‌های نرم خود را در رزومه فهرست کنید و از رقبا برتری داشته باشید، آورده شده است.

1) ربط دادن مهارت‌های نرم به شغل

هرچه مهارت‌های موجود در رزومه خود را به شغل خاصی اختصاص دهید، بهتر است. منظور ما این است که شما فقط باید مهارت‌هایی را فهرست کنید که مرتبط با موقعیت هستند. برای مثال، اگر برای مدیریت یک بخش درخواست می‌دهید، احتمالاً به مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی به اندازه ارتباط مؤثر و کار گروهی نیاز نخواهید داشت.

تطبیق مهارت‌های نرم خود با شغل، آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. تنها کافی است که آگهی کار را با جزئیات بخوانید و لیستی از مهارت‌های مورد نیاز تهیه و سپس، آن‌ها را به رزومه خود اضافه کنید.

فرض کنید برای پست مدیر فروش درخواست می‌دهید. الزامات عبارتند از: لیسانس بازرگانی، بازاریابی، ارتباطات یا رشته‌های مرتبط، 5 سال سابقه در فروش، مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی قوی، توانایی اثبات شده برای رهبری یک تیم برای رسیدن به سهمیه‌ها و مهارت‌های رهبری عالی.

شما فقط با خواندن الزامات، چهار مهارت متناسب با شغل را به دست آوردید:

مهارت‌های ارتباط شفاهی و نوشتاری

رهبری

هدف گرا

کار گروهی

2) پشتیبان گیری از مهارت‌های نرم با بخش‌های دیگر

هرکسی می‌تواند اشاره کند که تفکر انتقادی و مهارت‌های رهبری شگفت انگیزی در رزومه خود دارد. با این حال، استخدام‌کننده شما را جدی نمی‌گیرد، مگر اینکه مهارت‌های ذکر شده را با برخی حقایق و تجربیات بیان کنید. فرض کنید به عنوان یک مدیر خلاق برای یک آژانس تبلیغاتی درخواست می‌دهید.

مهارت های نرم مورد نیاز شما احتمالاً شامل برخی از موارد زیر است:

خلاقیت

رهبری

ارتباط شفاهی

مدیریت پروژه

اول از همه، این موارد را در بخش مهارت‌های اختصاصی ذکر کرده و پس از آن، نسخه‌ی پشتیبان تهیه می‎‌‌کنید. هنگام فهرست کردن تجربیات کاری خود، به دستاوردها یا مسئولیت‌هایی اشاره کنید که این مهارت‌های نرم را نشان می‌دهد. ایجاد یک رزومه قانع کننده چیز بیشتری از فهرست کردن مهارت‌های خود به روش صحیح می‌باشد. در این زمینه چیزی جز نشان دادن توانایی ایجاد تغییر در شرکت مهم نیست.

3) هنگام تغییر شغل از مهارت‌های قابل انتقال استفاده کنید

اگر در حال تغییر شغل یا تغییر مسیر در صنعت هستید، مهارت‌های قابل انتقال می‌توانند به طور ویژه‌ای مفید باشند. آن‌ها شامل مهارت‌هایی هستند که مختص شغل نیستند، اما همچنان برای موقعیت مفید هستند.

بیایید فرض کنیم شغل خود را به عنوان گزارشگر اخبار ترک می‌کنید و برای یک موقعیت روابط عمومی درخواست می‌دهید. اگرچه صنایع متفاوت هستند، اما هر دو حرفه مرتبط با ارتباطات هستند. این بدان معناست که می‌توانید برخی از مهارت‌های مرتبط را که به‌ عنوان گزارشگر کسب کرده‌اید در رزومه جدید خود فهرست کنید تا نشان دهید که کاملاً با این شغل ناآشنا نیستید.

به عنوان یک گزارشگر خبری، مهارت‌های نرم شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد اما محدود به موارد زیر نیست:

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارائه

مهارت‌های بین فردی

خلاقیت

همه‌ی این‌ها مهارت‌هایی هستند که می‌توانید به راحتی به رزومه روابط عمومی خود “انتقال” داده و نشان دهید که می‌توانید تغییر را انجام دهید.

مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌ها و صفات شخصیتی هستند که در روابط اجتماعی و حرفه‌ای شخص بسیار مؤثر می‌باشند.

برخی از اصلی‌ترین مهارت‌های نرم عبارتند از:

 

  1. ارتباطات بین فردی: قابلیت برقراری و حفظ رابطه با دیگران، گفتگوی مؤثر و شنیداری فعال.

 

  1. تفکر خلاق: توانایی حل مسئله و ایده پردازی خلاقانه به منظور بهبود و پیشرفت.

 

  1. مدیریت احساسات: توانایی کنترل احساسات و واکنش‌های خود در مواجهه با شرایط مختلف.

 

  1. همکاری و کار گروهی: توانایی همکاری با افراد دیگر  و به اشتراک گذاشتن منابع و دانش.

 

  1. مدیریت زمان: توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای اهداف شخصی و حرفه‌ای.

 

  1. تعامل موثر با دیگران: توانایی برقراری و حفظ رابطه با دیگران، گفتگوی مؤثر و شنیداری فعال.

 

  1. توانایی برقراری علاقه‌مندی و انگیزه در کار: توانایی پیدا کردن شور و انگیزه در کارهای روزمره و حرفه‌ای.

 

  1. تطبیق با تغییرات: توانایی تطبیق با تغییرات و پذیرفتن نوآوری‌های جدید.

 

  1. توانایی فراگیری مداوم: توانایی یادگیری و به‌روزرسانی مهارت‌های جدید و پیشرفت در حرفه.

 

  1. صداقت: پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و داشتن وجدان کاری بالا.

 

سخن پایانی

مهارت‌های نرم گاهی غریزی بوده و ریشه در شخصیت فرد دارد، مانند صبر یا استقامت. همچنین می‌توانند بخشی از تجربه انسانی باشند، زیرا افراد شخصیت خود را طوری توسعه می‌دهند که شامل گوش دادن به صحبت کردن یا مثبت ماندن با وجود مشکلات است. مهارت نرم، به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و صفات شخصیتی اطلاق می‌شود که نهایتا در روابط اجتماعی و حرفه‌ای فرد تاثیرگذار هستند. برای داشتن مهارت نرم کافی است که شخص بتواند در کنار تخصص و دانش خود، مهارت‌هایی مثل تفکر خلاق، پذیرش تغییر، شنیدار و … را نیز تقویت کند. در این مقاله به بررسی مهارت نرم و 10 مورد از مهارت‌هایی که هر کارفرما به آن نیاز دارد پرداختیم. با مطالعه‌ی این نوشته می‌توانید اطلاعات خود را بالا برده و در زمینه‌ی نوشتن رزومه به شکل موفق عمل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا