بازار

با ارزش‌ترین استارتاپ‌های جهان

مقدمه

بیش از یک میلیارد استارت‌آپ موفق در جهان وجود دارد. در واقع هر استارتاپی سخت تلاش می‌کند تا موفق شود و به اوج برسد، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها به لیست با ارزش‌ترین استارت‌آپ‌های جهان راه پیدا می‌کنند. ارزشمندترین استارت‌آپ بودن به خودی خود یک مزیت است، زیرا سرمایه‌ای که آن‌ها در اختیار دارند در مقایسه با رقبایشان و سایر شرکت‌های فعال بالاتر می‌باشد.

در اینجا لیستی از 15 استارت‌آپ برتر جهان با ارزش بالا آورده شده است:

ByteDance

طبق آماری که CB Insight ارائه داده است، کمپانی هوش مصنوعی بایت دنس (کمپانی مادر تیک تاک)، ارزشمندترین استارتاپ حال حاضر در دنیا می‌باشد. این شرکت در مارس 2012 توسط Zhang Yiming تاسیس شد و بیشتر بخاطر اپلیکیشن‌های سرگرمی موبایل معروف شده است. شرکت استارتاپی مدنظر با سایر غول‌های فناوری در چین مانند کمپانی‌های علی بابا، بایدو (Baidu) و تنسنت (Tencent) رقابت تنگاتنگی دارد.

 

Kuaishou

کوآیشو رقیب چینی تیک‌تاک و ایده شخصی به نام بیجینگ کوآیشو است. پلتفرم‌های اشتراک ویدئو در چین فقط برای دیدن ویدئو نیستند، آن‌ها معمولا پس از گذشت زمان تبدیل به بازار آنلاین می‌شوند. یعنی کاربران به کمک این پلتفرم‌ها می‌توانند به مقایسه کالاها، قیمت‌ها، مشاهده روند تولید و … بپردازند. کوآیشو از سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرده و بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. این تعداد در دوران پاندمی افزایش هم داشته است. سرویس آنلاین موردنظر، روزانه کاربران فعال بیشتری نسبت به توئیتر و اسنپ‌چت دارد، البته خارج از چین کاربران نسبتا کمتری در آن فعالیت می‌کنند اما در داخل چین بسیار پرطرفدار است. در واقع کوآیشو پلتفرمی است که تجارت الکترونیک، پخش زنده، ویدئو کوتاه و بازی را به‌ صورت یکپارچه ترکیب کرده است. هر کاربر فعال در طول روز به طور متوسط ۸۵ دقیقه در این پلتفرم وقت می‌گذارند.

Ant Group

این استارتاپ در واقع یک شرکت وابسته به غول تجارت الکترونیک چینی، علی بابا است. Ant Group که پیش از این با نام‌های Ant Financial و Alipay شناخته می‌شد، مالک بزرگترین پلتفرم پرداخت دیجیتال یعنی Alipay، در چین است. این شرکت به حدود 80 میلیون تاجر و تقریباً 1.3 میلیارد کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد.

Airbnb

Airbnb یکی از کسب و کارهای بسیار موفق در حوزه‌ی اجاره محل اقامت در جهان است. برایان چسکی و جو گبیا در پی این بودند تا خانه‌های خالی آمریکا را به کسانی که نیاز به محل اقامت دارند معرفی کنند. نام سایت در ابتدا Airbedandbreakfast.com بود که پس از گذشت مدتی به دلیل طولانی بودن، آن‌را کوتاه‌تر کردند و به نام  Airbnb رسیدند.

چرا نام Airbedandbreaksfat این کسب و کار بود؟ معمولا هر کسب و کار بزرگی با یک ایده در یک جای کوچک شکل می‌گیرد. این ایده نیز از یک اتاق زیرشیروانی و یک صبحانه به ذهن موسسان آن خطور کرده است. از سال ۲۰۰۹ تا به حال که این شرکت شروع به کار کرده است میلیون‌ها کاربر در طول سال با کمک آن توانسته‌اند جایی را برای اقامت در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا پیدا کنند.

Stripe

این شرکت یک پلتفرم پردازش پرداخت آنلاین برای مشاغل اینترنتی است. Stripe یک API برای توسعه دهندگان وب فراهم می‌کند تا بتوانند پردازش پرداخت را در وب سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه خود یکپارچه کنند. استرایپ توسط پاتریک کولیسون و جان کولیسون در سال 2009 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا و ایالات متحده تاسیس شد.

Stripe به شرکت‌های دیگر اجازه می‌دهد تا با کمک پلتفرم خود پرداخت‌ها را از طریق اینترنت دریافت کنند. Square، Adyen، PayPal، WePay و … رقبای Stripe هستند. از سال 2022، 8000 کارمند در این شرکت مشغول به کار هستند.

SpaceX

جای تعجب نیست که اسپیس ایکس به فهرست 10 استارت‌آپ برتر جهان راه پیدا کند. اسپیس ایکس یک شرکت خصوصی سازنده هوافضا و شرکت خدمات حمل و نقل فضایی آمریکایی است که موتورهای موشک و رانش‌گرها را تولید می‌کند. اسپیس ایکس چندین وسیله‌ی پرتاب و فضاپیما را توسعه داده است. این شرکت توسط ایلان ماسک که مالک تسلا و پی پال نیز هست تاسیس شد، او اسپیس ایکس را در 6 می 2002 تاسیس کرد که اکنون مقر آن در هاثورن، کالیفرنیا، ایالات متحده است. اسپیس ایکس اولین شرکت فضایی خصوصی بود که انسان را به فضا فرستاد. هدف اصلی اسپیس ایکس کاهش هزینه‌های حمل و نقل فضایی و استعمار مریخ است.

Didi Chuxing

Did Chuxing (با نام رسمی Didi Kuaidi) یک شرکت حمل و نقل چینی است که امکان ارتباط کاربران خود را با وسایل نقلیه و تاکسی‌ها از طریق یک اپلیکیشن موبایل فراهم می‌سازد. در سال 2017 با 7.3 میلیارد سفر از طریق این اپلیکیشن، Didi Chuxing به سرعت به پیشتاز حوزه خدمات سفر و حمل و نقل در چین تبدیل شد. Cheng Wei، Zhang Bo و Wu Rui سه موسس این کمپانی هستند. دیدی چاکسینگ در اواسط سال 2016 توانسته بود از کمپانی Uber در چین عبور کند. امروزه بیش از 550 میلیون کاربر در آمریکای لاتین، آسیا و استرالیا دارد و طیف کاملی از خدمات نقل و انتقال بر پایه برنامه‌های موبایل را ارائه می‌دهد.

Klarna

این استارت‌آپ یک شرکت فین‌تک مستقر در استکهلم سوئد است که خدمات پرداخت آنلاین را برای توانمندسازی پرداخت‌های دیجیتالی مانند پرداخت برای ویترین فروشگاه‌های آنلاین و سایر پرداخت‌های مستقیم، از جمله پرداخت‌های پس از خرید، ارائه می‌دهد.

در سال 2021، سرمایه‌ای به ارزش 639 میلیون دلار به رهبری Softbank Vision Fund II و برخی سرمایه‌گذاران دیگر جمع‌آوری کرد که ارزش آن را به 46 میلیارد دلار رسانده بود. اما ارزش کلارنا از 45.6 میلیارد دلار در جولای 2022 به 6.7 میلیارد دلار کاهش یافت.

Roblox Corporation

Roblox Corporation یک توسعه دهنده بازی‌های ویدئویی از آمریکا می‌باشد که دفتر مرکزی آن در سن متئو، کالیفرنیا قرار گرفته است. این شرکت بیشتر به خاطر توسعه Roblox، یک پلت فرم بازی آنلاین و سیستم ساخت بازی، در سال 2006 شناخته شده است. ارزش Roblox از 41.9 میلیارد دلار در سال 2021 به 15.18 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافت.

Grab

این استارت‌آپ یک شرکت چندملیتی سواری مستقر در سنگاپور است. شرکت مورد نظر در کشورهای جنوب آسیا فعالیت می‌کند و به عنوان اولین Decacorn منطقه خود (استارت آپی با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار) شناخته می‌شود. شرکت گرب خدماتی مانند حمل و نقل، تحویل بر حسب تقاضا، و خدمات مالی را بر روی یک پلتفرم تلفن همراه ارائه می‌دهد.

Canva

Canva یک پلتفرم طراحی گرافیک است که توسط ملانی پرکینز، کلیف اوبرشت و کامرون آدامز در پرث تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در سیدنی، استرالیا قرار دارد. کاربران می‌توانند از این پلتفرم برای طراحی بنرهای وب‌سایت، ارائه‌ها، رسانه‌های اجتماعی، اسناد یا هر محتوای بصری دیگر به صورت آنلاین یا از طریق برنامه Canva استفاده کنند. Canva همچنین طیف گسترده‌ای از قالب‌ها را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اشتراک‌های پولی مانند Canva Pro و Canva for Enterprise را ارائه می‌دهد که شامل طیف گسترده‌ای از محتوای اضافی و سایر عملکردها است.

Instacart

اینسترکت در واقع یک سرویس تحویل مواد غذایی محبوب می‌باشد که به دلیل خدمات خود در ایالات متحده آمریکا و کانادا مشهور است. طیف وسیعی از خرده‌فروشان مواد غذایی هستند که با این شرکت همکاری می‌کنند و نیازی نیست برای سفارش آنلاین خواربارفروشی‌های خود و خرید راحت، خیلی منتظر بمانند.

Databricks

این شرکت توسط Apache Spark ایجاد شده است و در واقع یک استارت‌آپ نرم افزاری سازمانی می‌باشد که به عنوان یک پلتفرم مبتنی بر وب عمل می‌کند. برخی از پروژه‌های منبع باز که این شرکت ایجاد کرده است عبارتند از Delta Lake، MLflow، و Koalas که عمدتا شامل مهندسی داده، علم داده و یادگیری ماشین می‌شود.

UiPath

شرکت رومانیایی UiPath یک شرکت نرم افزاری جهانی است که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. UiPath از اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) استفاده می‌کند و فعالیت‌های کاربر را نظارت می‌کند تا به خودکارسازی وظایف تکراری شرکت‌ها کمک کند. اتوماسیون UiPath شامل مدیریت ارتباط با مشتری است، اما محدود به آن نیست.

Revolut

Revolut که مقر آن در لندن، انگلستان است؛ یک شرکت فناوری مالی می‌باشد که خدمات بانکی را ارائه می‌دهد. Revolut طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله حساب‌های دارای صرافی، کارت‌های نقدی، کارت‌های مجازی، Apple Pay، صندوق‌های دارای بهره، معاملات سهام بدون کمیسیون، ارزهای دیجیتال، کالاها و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. Revolut که در سال 2015 تأسیس شد، در طول سال‌ها رشد فوق‌العاده‌ای را نشان داده و به بازارهای مختلف در کشورهای مختلف از جمله ژاپن گسترش یافته است. علاوه بر این، در جمع آوری حدود 3500 کارمند که برای سازمان کار می‌کنند نیز موفق بوده است.

Revolut با 5.10 میلیارد دلار، همانطور که در نوامبر 2020 تخمین زده شد، به عنوان با ارزش‌ترین فین تک بریتانیا ظاهر شد. ارزش این شرکت در حال حاضر بیش از 33 میلیارد دلار است که آن را با پیشی گرفتن از Checkout.com به با ارزش‌ترین استارت آپ اروپا تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

این لیست 15 استارت‌آپ برتر جهان است که در مورد هریک از آن‌ها توضیح مختصری را ارائه داده‌ایم. در این مطلب به شرکت‌های نوپا که به وسیله‌ی ایده‌های خلاقانه در جهان معروف شده‌اند اشاره شده است که شما می‌توانید با خواندن آن در جهت توسعه‌ی کسب و کار خود اقدامات سازنده‌ای را به انجام برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا