رشد و توسعه کسب و کار

نسل z چه کسانی هستند؟

تعریف نسل Z

به طور کلی نسل زد و یا نسل نت به افرادی تلقی می‌شود که تقریباً بین سال‌های 1995 تا 2010 متولد شده‌اند. افراد این نسل از همان ابتدای کودکی وقتی چشمان خود را به روی دنیا گشودند، توانستند پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را ببینند و اصلاً به همین خاطر به آن‌ها نسل اینترنت یا بومی‌های دیجیتال گفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که فقط افراد بین سال‌های 1995 تا 2010 نیستند که اسم خاصی دارند، متولدین سایر سال‌ها هم اسم خاص خودشان را دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بیشتر افراد نسل زد، فرزندان نسل ایکس (X) هستند.

برخی از متخصصان به نسل Z یک سری خصوصیات نسبت می‌دهد ولی شاخص‌ترین ویژگی آن‌ها، استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و هوشمند است. این نسل از همان کودکی توانستند از مزیت اینترنت بهره‌مند شوند و از آن نهایت استفاده را ببرند. این مسئله در حالی است که مزیت ذکر شده برای سایر نسل‌ها وجود نخواهد داشت. البته برای افراد این نسل خصوصیات دیگری هم بیان می‌شود؛ به عنوان مثال آن‌ها غیرمتعهد یا مسئولیت ناپذیر خطاب می‌کنند و گاهی هم آن‌ها را ناسازگار، بدرفتار و ریسک‌پذیر می‌خوانند. تمام این مفاهیم را باید با نگاهی دقیق و ریزبین مشاهده کرد؛ چون واقعاً جوانان نسل زد غیرمتعهد نیستند. در ادامه این مقاله بیشتر با نسل زد و خصوصیات آن‌ها آشنا خواهیم شد.

ویژگی های نسل زد

۱. اولین نسل بشر هستند که در عصر دیجیتال متولد شده‌اند

مهم‌ترین مشخصه این نسل استعداد و توانایی آن‌ها در دنیای دیجیتال است. نسل z زمانی به دنیا آمدند که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به شکل بسیار سریع در حال گسترش بودند. گرچه نسل پیش از آن‌ها (ملقب به نسل هزاره) اولین برخورد را با دنیای دیجیتال را داشتند؛ اما نسل زد به اولین گروه بشر تبدیل شدند که دوران نوجوانی و جوانی را در ارتباط مستقیم با فضای مجازی می‌گذراند.

به طور کلی تعامل گسترده با چنین دنیایی مزایا و معایب خود را دارد. دسترسی به حجم زیادی از انواع داده‌ها به افراد تشکیل دهنده ی این نسل امکان می‌دهد که دانش گسترده‌‌تری درباره همه‌چیز داشته باشد. از سوی دیگر، این دسترسی زیاد و وقت‌گذرانی بیش از حد در فضای مجازی، اضطراب‌ها و مشکلات روانی خاصی را ایجاد کرده است. مثلا برخی می‌گویند نسل زد کمتر از نسل‌های پیشین خود مهارت برقراری ارتباط‌های اجتماعی را دارد.

۲. عملگرایی و مسائل مالی نقش بسزایی در تصمیم‌گیری این نسل دارند

اعضای نسل زد شاهد دشواری‌های مالی و فداکاری بسیار از سوی والدین خود بوده‌اند. به همین دلیل این افراد ترجیح می‌دهند دوره جوانی خود را صرف کسب ثروت و تأمین نیازهای معیشتی کنند. برخلاف نسل هزاره که در دوره رقابت‌های جنگ سرد حاضر بود جوانی و زندگی خود را صرف آرمان‌های ایدئولوژیک گوناگون کند، این نسل ترجیح می‌دهد نگاهی عملگرایانه به مسائل زندگی داشته باشد. این نسل بیش‌تر به دنبال کارآفرینی هستند و اغلب مدیران قدرتمندی خواهند شد.

 

۳. با مشکلات و چالش‌های روانی متفاوتی مواجه هستند

تعامل زیاد با فضای مجازی، مشکلات روانی متفاوتی را برای این نسل ایجاد کرده است. ساعت‌ها گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و زل‌ زدن به گوشی‌ تلفن همراه باعث شده است که برخی از روانشناسان نسل زد را تنها‌ترین نسل بشر بنامند. تنهایی و افسردگی از مشکلات شایع این نسل‌اند. همچنین بحران‌های به‌ ارث‌ رسیده از نسل‌های پیشین نیز بر دوش نسل z سنگینی می‌کنند. 

۴. مصرف‌کنندگانی زیرک هستند

نسل زد با دسترسی به دنیای دیجیتال، به انبوهی از محصولات متنوع دسترسی دارد. این نسل به‌ خوبی آموخته است چطور از بین انواع محصولات، محصول دلخواه خود را انتخاب کند.

این نسل بیشتر خرید‌های خود را اینترنتی انجام می‌دهد. عادات و ترجیح‌های این نسل در جایگاه مصرف‌کننده، تفاوت‌های چشمگیری با نسل پیشین دارد.

۵. نسل z از نظر سیاسی پیشرو است

نسل زد از نظر سیاسی انعطاف‌پذیر‌تر از نسل هزاره است؛ به طوری که نسل زد ترجیح می‌دهد عقاید خود را داشته باشد. همانطور که این نسل به‌ سرعت خودش را با پیشرفت‌های زمانه تطبیق می‌دهد، دوست دارد در عرصه مسائل سیاسی نیز با زمان پیش برود و کمتر تن به محافظه‌کاری می‌دهد.

 

سخن آخر

 

در صورتی که شما هم به عنوان یک کارمند، مدیر، پدر یا مادر با نسل زد سر و کار دارید و تمایل دارید که تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشید، سعی کنید به اصول و خصوصیات آن‌ها احترام بگذارید و منحصر به فرد بودن آن‌ها را جدی بگیرید.

همچنین توجه داشته باشید که این افراد علاقه خاصی به فضای وب و رسانه‌های اجتماعی دارند، از این رو باید در کسب و کار خود از ابزارهای به‌روز و نوین کمک بگیرید تا بتوانید نظر اهالی این نسل را جلب کنید. یاد گرفتن این اصول به شما کمک می‌کند که یک تعامل و مذاکره خوب و سازنده با افراد این نسل داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا