رشد و توسعه کسب و کاررهبری

برند کارفرمایی ( Employer Brand ) و راه‌های توسعه‌ی آن

استراتژی برندسازی کارفرما چیست؟

استراتژی برندسازی کارفرما، به برنامه‌ای اشاره دارد که شرکت‌ها باید بر نحوه درک کارکنان و بازار در کل برند خود تأثیر بگذارند. هدف یک استراتژی برندسازی موثر این است که به شرکت اجازه دهد گفتگو در مورد شیوه‌های خود را کنترل و به آن کمک کند تا استعدادهای برتر را به دست آورده و حفظ کند. استراتژی برندسازی کارفرما، شامل هر کاری است که یک سازمان برای جلب نظر نامزدهای بالقوه و حفظ کارکنان فعلی انجام می‌دهد. یک استراتژی برندسازی کارفرمایی خوب می‌تواند به شما در جذب استعدادهای بهتر، کاهش هزینه‌های استخدام و کاهش گردش کار کمک کند.

برند کارفرمایی چه اهمیتی دارد؟

در دنیای امروز اگر کارفرما یک تصویر خوب از کسب و کار خود به افراد جویای کار ارائه نکند؛ پروسه‌ی انجام آن برخلاف میل شما انجام می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی شرکت‌هایی با برند کارفرمایی خوب نتایج مطلوبی حاصل شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • شرکت‌هایی که دارای برند کارفرمایی خوبی باشند می‌توانند تا ۳۰۰ درصد عملکرد کارکنان خود را بهبود بخشند.
  • هزینه جذب در این شرکت‌ها حدود ۵۰ درصد کمتر از دیگران است.
  • میزان مراجعات در این شرکت‌ها نیز بین صفر تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
  • حجم معاملات این شرکت‌ها ا نیز حدود ۲۴ درصد بیشتر شده بود که نشان از بهبود ارتباط با مشتری دارد.
  • شرکت‌های با برند کارفرمایی خوب ایجاد حس تعهد برای کارکنان دارند.
    به این معنی که کارکنان آن‌ها مقید به انجام کار به بهترین روش و در کمترین زمان می‌شوند. زمانی که افزایش حس تعهد با انگیزه همراه شود؛ در نهایت موجب افزایش بهره‌وری و استمرار حضور کارکنان می‌شود.

بهترین زمان برای دسترسی به برند کارفرمایی خوب در حدود یک سالگی ایجاد کسب و کار شما است. چرا که در آن زمان شرکت مورد نظر تازه بر سر زبان‌ها می‌آید؛ اما توسعه برند کارفرمایی شما تا زمانی که کسب و کارتان در حال کار است ادامه خواهد داشت.

افراد برتر تا چه اندازه به برند کارفرمایی اهمیت می‌دهند؟

در چشم انداز رقابتی میان شرکت‌های نام آور، افراد برتر بیش از هر زمان دیگری پیشنهاد شغلی دارند و می‌توانند شغل ایده آل خود را از بین آن‌ها انتخاب کنند. برند و اعتبار شرکت حدود 46 درصد و عملکرد جذاب کارفرمایان به میزان 29 درصد در جذب بیشتر کارجویان شایسته نقش دارند. این بدان معناست که اگر کارفرمایان برند خود را به درستی بسازند و محتوای شغلی قانع‌ کننده‌ای داشته باشند بهتر از رقبا در زمینه جذب می‌توانند عمل کنند و افراد مستعد را استخدام نمایند. همچنین کارفرمایان باید در تنظیم آگهی شغلی علاوه بر موارد روتین، از محتوای چالش برانگیز نیز استفاده نمایند.

 

استراتژی برندسازی کارفرما

 

1) ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شرکت خود را بشناسید.

یک برند کارفرمای قدرتمند، با تمرکز بر بیانیه ماموریت، ارزش‌ها، چشم انداز و فرهنگ شرکت شما شروع می‌شود. شناسایی نیازهای کسب و کار شما و تلاش برای درک نوع استعدادهای مورد نیاز برای تحقق این اهداف می‌تواند مفید باشد. 

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت Teach for America را در نظر بگیرید “یک روز، همه کودکان در این کشور فرصت کسب آموزش عالی را خواهند داشت.” با این بیانیه، Teach for America می‌تواند یک داستان قانع‌کننده کارفرمای برند را در صفحه ارزش‌های خود تعریف کند، جایی که آن‌ها به کارمندان قول فرصت یادگیری مداوم را می‌دهند و بیان می‌کنند که ما با کنجکاوی عمل می‌کنیم و ایده‌های جدید را برای نوآوری و بهبود دائمی می‌پذیریم. آگاهانه ریسک می‌کنیم و از موفقیت ها، شکست‌ها و عملکرد یکدیگر درس می‌گیریم. به این ترتیب، آن‌ها ارزش‌های خود و برند کارفرمای خود را با هدف تجاری خود هماهنگ کرده‌اند.

2) از کارکنان فعلی استفاده کنید.

جویندگان کار که می‌خواهند درباره برند کارفرمای شما اطلاعات بیشتری کسب کنند، انتظار دارند که از کارمندان واقعی شرکت شما حقایق را بشنوند. در واقع، کارمندان شما سه برابر بیشتر از مدیران عامل وقتی در مورد شرایط کاری شرکت صحبت می‌کنند، اعتبار دارند. بنابراین، کارکنان شرکت برخی از بهترین حامیان شما برای ایجاد برند کارفرما هستند.

هر طور که می‌توانید از احساسات آن‌ها نسبت به تجارت خود استفاده کنید، مانند به اشتراک گذاشتن نظرات و توصیفات در صفحات استخدام خود یا ایجاد ویدئوهای مصاحبه کوتاه برای کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که دارید. 90 درصد از شرکت‌هایی که دارای برندهای کارفرمایی پیشرو و بالاتر از حد متوسط ​​هستند موافق این موضوع می‌باشند. به این معنی که آنچه می‌گویند می‌تواند به میزان قابل توجهی بر ادراک تأثیر بگذارد.

3) واقعی و بصری باشید.

بهترین راه برای ایجاد برند کارفرمایی خوب این است که ابتدا واقعی و سپس بصری باشد. این تصویر باید تجربه‌‌ای که ممکن است در شرکت شما بدست بیاورند را به کارجویان نشان دهد.
اینجاست که می‌توانید یک ویدئو خوب تهیه کنید و به اشتراک بگذارید، اما دقت کنید که این ویدئو­ها باید تمام جوانب کار شما را پوشش دهند. در بحث‌های کاری، صداقت به منظور گفتن تمام واقعیت است پس در این زمینه کوشا باشید.

4) یک فرایند جذب نیروی قوی ایجاد کنید.

ورود به سیستم کار، اولین تجربه یک استخدام جدید است و یک برداشت منفی می‌تواند عواقب بزرگی داشته باشد. در واقع، افرادی که تجربه ورود منفی دارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که به دنبال فرصتی متفاوت باشند. در نهایت، القای یک تصویر مثبت از نام تجاری شرکت با یک فرآیند خوب شروع می‌شود. جلب مشارکت و هیجان کارمندان در مورد نقش‌ها و تیم‌هایشان از همان ابتدا مهم است. شما با مسلح کردن کارکنان جدید خود به دستورالعمل‌ها و ابزارهایی برای برتری در نقش‌هایشان، انتقالی آرام، نرخ گردش مالی کمتر و تیم‌های سازنده‌تر را تضمین می‌کنید.

5) فرصت‌های توسعه و یادگیری را ارائه دهید.

دلیل بزرگی که چرا افراد شغل خود را ترک می‌کنند این است که خسته شده‌اند و به چالش جدیدی نیاز دارند. در نهایت، این باید یک راه حل نسبتا آسان باشد. دادن فرصت به کارمندان برای پیگیری فرصت‌های یادگیری و مهارت نشان دهنده تعهد شما به یادگیری در حین کار و توسعه حرفه‌ای است. با به چالش کشیدن کارمندان خود، اطمینان حاصل می‌کنید که آن‌ها در نقش خود خسته نخواهند شد و همین موضوع می‌تواند منجر به نرخ ماندگاری بالاتر آن‌ها در محیط کار شود. علاوه بر این، با توسعه مهارت‌های جدید به کارکنان ارزشمندتری برای شرکت شما تبدیل می‌شوند.

6) از فیلم‌ها و پست‌های وبلاگ برای بیان داستان شرکت خود استفاده کنید. 

هنگام اجرای استراتژی برای بهبود درک بازار از نام تجاری خود، از کانال‌های متعدد استفاده کنید. ویدئوها، عکس‌ها، نمایش‌های اسلاید، وبلاگ‌ها و سایر اشکال پیام‌رسانی را به اشتراک بگذارید تا مطمئن شوید که در پلتفرم‌هایی که افراد جامعه از آن‌ها استفاده می‌کنند به گروه بزرگی از مخاطبان دسترسی پیدا می‌کنید.

به طور مشابه، بسیار مهم است که از فیلم‌ها، عکس‌ها و متن‌های با کیفیت بالا برای بیان داستان شرکت خود استفاده کنید. ممکن است در نظر داشته باشید که مصاحبه‌های کارکنان را در صفحه شغلی خود قرار دهید یا یک اسلاید به اشتراک بگذارید که توسط مدیر عامل شما در صفحه درباره ما ایجاد شده است.

7) از دریافت اعتبارنامه‌های بین المللی غافل نشوید.

امروزه امنیت شغلی و به طور کلی رفتار شما با کارمندان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. گواهینامه‌های مختلفی همچون ISO90001 به این منظور ارائه شده‌اند. مردم به شرکت‌هایی که این اعتبار نامه‌ها را داشته و بتوانند آن‌ها استعلام بگیرند بیشتر اعتماد می‌کنند. حتی تیم مصاحبه کننده شما نیز باید به این اعتبارنامه‌ها و مواردی که در آن‌ها ذکر می‌شود؛ تسلط کامل داشته باشند.

8) ابتکار و تنوع ایجاد کنید.

ستون یک برند کارفرمای قوی، تعهد مستمر به ایجاد تیم‌های متنوع و فراگیر است. مزایای زیادی برای این کار وجود دارد، مهم‌ترین آن این است که همه کارکنان شما احساس می‌کنند به آن‌ها تعلق دارند و در محل کار امن هستند. افرادی که در بین همکاران خود احساس دیده شدن، شناخته شدن و احترام می‌کنند، احتمالاً بهترین خود را به کار می‌آورند و به وظایف روزمره خود متعهد می‌شوند. به علاوه، یک مطالعه مک کینزی نشان داد که شرکت‌هایی که متنوع‌تر و فراگیرتر هستند، سود بیشتری دارند.

9) از ATS، بدون ارزیابی استفاده نکنید.

به طور کلی می‌توان گفت برند کارفرمایی یک رادار یافتن متقاضی است. سیستم‌های دیگری هم برای این کار تعریف شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده همزمان از آن‌ها بهترین را انتخاب کنید. سیستم ردیابی متقاضی یا همان ATS نیازمند یک دید از بیرون است.

برای مثال توصیه می‌شود در آگهی استخدام خود علاوه بر مهارت‌های موردنیاز فنی، به موارد اخلاقی موردنیاز آنان هم اشاره کنید. همچنین در آگهی زمانی که می‌خواهید شرکت خود را معرفی کنید؛ بهتر است از خصوصیات جالب آن نام به میان آورید. همین فعالیت به ظاهر کوچک باعث می‌شود تعداد متقاضیان افزایش یافته و دایره انتخاب شما گسترده‌تر شود.

10) اصول مصاحبه شغلی با کارجویان را بیاموزید.

فردی که با کارجو مصاحبه می‌کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است افرادی را برای این کار انتخاب کنید که تجربه‌های خوبی در گذشته داشته‌اند. در واقع مصاحبه کننده اولین دروازه‌‌ای است که کارجو از شرکت شما می‌بیند. بنابراین ویژگی‌های ظاهری و نحوه صحبت کردن او بسیار مهم می‌باشد.

 

پیشنهاد نهایی برای تقویت برند کارفرمایی

اولین گام این مسیر به منابع انسانی فعلی شرکت شما مربوط می‌شود نه آن کسانی‌ که در آینده قرار است به جمع‌ شما افزوده بشوند. کارکنان فعلی سرمایه اصلی شرکت شما هستند، پس بکوشید پیش از هر چیز آن‌ها را دریابید و برای این افراد فضایی جذاب و دلپذیر ایجاد کنید. در واقع باید به نیروهای‌ خود صریح و روشن نشان بدهید تا چه اندازه برای شما اهمیت دارند. همچنین تا می‌توانید از فضای صمیمانه و زیبایی که در مجموعه‌ با استفاده از تعریف صحیح فرهنگ سازمانی، روابط شغلی و فضاهای هوشمندانه ونوآورانه درون سازمانی ساخته اید، در شبکه‌های اجتماعی و پادکست‌ها، محتوا منتشر کنید.

 

تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر برند کارفرمایی

زمانی که محتوای مربوط به شرکت خود را به اشتراک می‌گذارید ممکن است بازخورد‌های متفاوتی دریافت کنید. این بازخورد‌ها می‌توانند در ادامه راه کمک کننده باشند. همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مقدار زیادی می‌تواند صرفه جویی در هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد. توجه کنید که هرچه بیشتر دیده شوید؛ هزینه کمتری برای یافتن نیروهای با استعداد صرف می‌کنید.

از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی را بدانید و مرتب در آن فعالیت کنید. همچنین محتوایی که تولید می‌کنید باید متناسب با الگوریتم‌ها و از همه مهم‌تر نظر مخاطبان باشد.

سخن آخر

اگر بخواهیم در دنیای امروز به سرعت پیشرفت کنیم و بهترین‌ها را جذب کنیم نباید مثل گذشته فکر کنیم و باید خارج از چارچوب‌های سنتی عمل کنیم. این موضوع در استخدام افراد بسیار به چشم می‌خورد. امروزه فرآیند جذب از حالت مرسوم خود فاصله گرفته و حالت نوآورانه‌تری یافته است. فرآیند استخدام دیگر به آگهی تبلیغاتی و رزومه افراد بسنده نمی‌کند و افراد مستعد نیز نگاهشان به برند کارفرمایی گره می‌خورد. در این مقاله به بررسی اهمیت برند کارفرمایی یا Employer Brand پرداختیم تا شما بتوانید اطلاعات لازم و ضروری را در این مورد کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا