رشد و توسعه کسب و کار

اصول نوشتن یک رزومه‌ حرفه‌ای

مقدمه

در دنیای کسب و کار، نوشتن یک رزومه حرفه‌ای چالشی مهم در مسیر کاریابی خواهد بود؛ چرا که اولین وسیله معرفی فرد به مدیر آینده‌اش، همین رزومه کاری شما است. به همین دلیل شما باید یک رزومه حرفه‌ای بنویسید تا بتوانید از شرکت‌ها فرصت مصاحبه کاری و استخدام را به دست آورید. نوشتن یک رزومه اصولی و حرفه‌ای از آن جهت حائز اهمیت است که اولین ملاکی است که برای استخدام مورد سنجش قرار می‌گیرد و اولین نقطه شروع آشنایی کارفرما با شما خواهد بود. بنابراین اینکه چه مواردی در رزومه گنجانده شود و نگارش این موارد چطور باشد، ظاهر فایل رزومه چگونه باشد و چند صفحه باشد و … در جذب شدن کارفرما برای دیدار با متقاضی استخدام تاثیرگذار و تعیین کننده است. یک رزومه خوب و حرفه‌ای می‌تواند برعکس رزومه غیر استاندارد شما را در رسیدن به اهداف کاری دور می­‌کند.

یک بخش مهم از رزومه، نگارش محتوا و متنی است که در رزومه نوشته می‌شود تا شما را به بازار کار مورد هدف معرفی کند.

نکاتی که در نگارش و متن رزومه باید به آن دقت کنید عبارتند از:

  • رزومه را یک صفحه‌ای بنویسید.
    اینکه رزومه شما در مدت زمان کوتاهی قابل بررسی و مطالعه و تا جای امکان ساده باشد اهمیت بالایی دارد. رزومه را کوتاه بنویسید و از تمام اطلاعات کلیدی مرتبط با کار در یک متن کوتاه استفاده کنید. رزومه شما باید در زمان کوتاهی کارفرما را قانع کند تا شما را استخدام کند.
    مهمترین نکته اینجاست که تمام مهارت‌ها و توانایی‌ها و سوابق تحصیلی و شغلی مرتبط با کاری که می­خواهید در آن استخدام شوید، در یک صفحه جا شوند. 
  • از یک قالب متناسب برای نگارش رزومه استفاده کنید.
    یکی از نکات رزومه نویسی انتخاب قالب مناسب است. انواع مختلفی از رزومه و قالب آن وجود دارد که معروف‌ترین آن­ها رزومه زمانی، مهارتی و ترکیبی هستند. با توجه به اینکه سابقه شما چقدر است و چه مهارت‌هایی دارید، باید بهترین نوع قالب نگارش را برای خود انتخاب و طبق آن رزومه را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. 
  • تنها از مدارک و تجارب مرتبط نام ببرید و مهمترین‌ها را اول بنویسید.
    ممکن است شما تجارب کاری و تحصیلی متنوع و زیادی داشته باشید اما لازم است رزومه را تا جایی که امکان دارد کوتاه بنویسید. از آنجایی که مدیران استخدام بیشتر از چند ثانیه بر هر رزومه زمان صرف نمی‌کنند، اگر رزومه شما شامل اطلاعات بسیار قدیمی، طولانی و غیر مرتبط با شغل درخواستی باشد، به دیده شدن اطلاعات اصلی خدشه وارد می‌کند. تلاش کنید تنها تجارب کاری، تحصیلات و مهارت‌های مرتبط با کاری که متقاضی استخدام در آن هستید را در رزومه بگنجانید.
  • دستاوردهای مهم خود را طوری که جلب توجه کند بنویسید.
    برای لیست کردن و نوشتن تمام شرح وظایف در بخش سوابق شغلی، چند تا از مهمترین دستاوردها را در هر سمتی که داشته‌اید بنویسید. شما می‌توانید بخش‌های جداگانه برای دستاوردها و مهارت‌ها داشته باشید تا به طور مشخص این اطلاعات مهم در معرض توجه قرار بگیرد.

موارد زیر نیز کمک کننده خواهند بود:

  • رزومه را تا می‌توانید ساده کنید.
    نمونه رزومه‌های خوب معمولاً ساده و دور از ابهام و پیچیدگی هستند. ساده نویسی رزومه خواندن آن را راحت­تر و سریع‌تر می­کند و بیشتر مورد استقبال کارفرما قرار می‌گیرد. ساده نویسی رزومه به این معنی است که به راحتی قابل خواندن باشد و از یک فونت حرفه‌ای خوانا استفاده شده باشد.
  • از یک فونت متناسب استفاده کنید.
    به منظور راحتی و خواناتر بودن رزومه، بهتر است از یک فونت پایه و معمولی برای رزومه خود استفاده کنید. سایز فونت‌تان بهتر است بین 10-12 باشد. انتخاب یک فونت ساده و خوانا رزومه شما را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهد. همچنین فضاهای سفید خالی را کاهش دهید. فاصله زیاد بین نوشته‌ها باعث می‌شود که توجه و تمرکز کسی که رزومه را مطالعه می‌کند کم شود.
    در رزومه‌های انگلیسی از Arial و Times new roman و در رزومه‌های فارسی از فونت‌های نازنین و میترا استفاده کنید.
  • برای فایل رزومه حاشیه‌های مناسب بگذارید.
    به طور معمول باید یک حاشیه‌ی یک اینچی در هر طرف از صفحه فایل رزومه و یک فاصله یک سانتی بین خطوط و نوشته‌های متن بگذارید. حاشیه‌های دور تا دور نوشته حداکثر تا 2 اینچ می‌تواند باشد.
  • تمام اطلاعات تماس خود را بنویسید.
    احتیاجی نیست آدرس محل سکونت خود را به طور دقیق در رزومه قید کنید اما حتما شماره تماس و یک آدرس ایمیل معتبر و آدرس لینکدین را در رزومه خود داشته باشید.

  • توان و مهارت‌تان را نشان دهید.
    در این رابطه فکر کنید، شما می‌توانید در یک قسمت چندین مهارت و توانایی را بدون اشاره مستقیم بیان کنید. این بخش از رزومه باید شامل موارد انجام شده توسط شما باشد که مدرک آن موجود است.
  • وقفه در کار.

اگر در تاریخچه و سوابق کاری شما وقفه‌ای بوده و چند ماه شاغل نبوده‌اید، نیازی نیست هر تاریخ شروع و اتمام اشتغال به کارتان در هر مکانی که در آن کار کرده‌اید را بنویسید و از الگوی رایج نوشتن تاریخ پرهیز کنید و به نوشتن سال‌ها کافی است.

سخن آخر

قبل از ارسال نسخه نهایی رزومه به شرکت‌ها و سازمان‌ها، چند مرتبه با دقت آن را بررسی کنید و نقاط ضعف را چک کنید. همچنین می‌توانید از یک همکار کمک بگیرید تا رزومه شما را بخواند و نظر بدهد. قبل از ایمیل کردن و ارسال رزومه به هر شرکتی، حتما فرمت فایل را به pdf تبدیل کنید تا فایلتان به همان صورتی که تنظیم شده و بدون تغییر به دست کارفرما برسد. نام­گذاری فایل رزومه کاری بسیار ساده و پیش پا افتاده است که گاهاً به آن بی توجهی می‌شود. حتما از نام خود در اسمی که برای رزومه می‌گذارید استفاده کنید. هر از گاهی رزومه خود را چک کنید و تجربیات و مهارت‌های جدید که کسب کرده‌اید را به رزومه اضافه کنید و در صورت نیاز رزومه را تغییر و ارتقا دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا