اکوسیستم نوآوریرشد و توسعه کسب و کار

باید‌ها و نباید‌ها در فضاهای کار اشتراکی

مقدمه

فضاهای کار اشتراکی یکی ازمکان‌هایی است که افراد مشغول به کار در استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها را به سوی خود جذب می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت فضای کار اشتراکی، مقرون به صرفه بودن آن در مقابل با دفترهای اداری است و علاوه بر آن امکانات بهتری را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید در این فضای کار با افراد مختلف در حیطه‌های شغلی متفاوت تعاملات سازنده‌ای را برقرار کنید. این فضا نیز مانند هر مکان عمومی دیگر یک سری آداب و رسوم دارد و انتظار می‌رود که همه اعضا آن‌ها را رعایت کنند.

این شبیه به برخی از قوانین و آداب مکتوب و نانوشته است که در همه مکان‌های حرفه‌ای رعایت می‌شود. انتظاراتی که از اعضای فضاهای کار اشتراکی وجود دارد متداول و بسیار ساده هستند و به راضی نگه داشتن همه کمک می‌کند.

رعایت سکوت

اولین مورد که رعایت آن بسیار مهم است سکوت اعضا می‌باشد. بیش‌تر افراد در زمان کار و یا تایپ کردن به تمرکز و سکوت نیاز دارند و اگر فضای کار اشتراکی شلوغ باشد قادر به تحویل کار با کیفیت بالا نیستند. پس سکوت لازم در یک فضای کار اشتراکی، اساسی ترین قانون است.

در انتخاب مدل اجاره فضای کار دقت کنید. اگر تیم هستید و در هنگام کار مدام نیاز به صحبت در مورد فعالیت کاریتان با اعضای خود دارید، بهتر است از میان دفاتر خصوصی یک فضای کار اشتراکی را اجاره و استفاده کنید.

از مکالمه‌های تلفنی یا جلسات آنلاین در فضاهای مشترک کاری خودداری کنید. بهتر است تماس‌های تلفنی خود را در فضای استراحت باز یا باجه‌های تلفن داشته باشید. با توجه به نوع فعالیت کاری خود، اگر پاسخگویی به تماس‌های تلفنی مشتریان و حضور ارباب رجوع بسیاری دارید، شاید باید در انتخاب فضای کار اشتراکی به عنوان محل کارتان تجدید نظر کنید.

جلوگیری از حواس پرتی سایرین

از موارد دیگر که باید به آن دقت کنید این است که هنگام گوش دادن به موسیقی و  پادکست یا تماشای ویدیو از هدفون استفاده کنید، نه بلندگو. اگر نیاز به ایده‌پردازی و یا مبادلات ایده های خود با سایر اعضا یا همکارانتان دارید، این مکالمه را در یک اتاق جلسه یا دفتر خصوصی انجام دهید. یک مکالمه طولانی و با صدای بلند روی میز کاری مشترک برای افراد دیگری که نمی‌شناسید شاید برایشان جذاب نباشد و باعث حواس پرتی آن‌ها شود.

غذا خوردن در مکان مخصوص

از صرف میان وعده در پشت میزتان خودداری کنید. موبایل خود را در حالت بی صدا یا ویبره قرار دهید. از کیبورد و مو‌س‌های بی صدا استفاده کنید. نظافت، نظم و اصول بهداشتی میز خود را رعایت کنید. از خوردن وعده‌ غذایی در پشت میز کاری خود خودداری کنید. معمولا در تمام فضاهای کار اشتراکی محلی برای صرف ناهار یا کافه و رستوران تعبیه شده است. بوی خوش غذایی که می‌خورید در هر فضای کاری باعث حواس پرتی دیگران می‌شود. همچنین ممکن است شنیدن صدای افراد در حال غذا خوردن جلوه‌ی ناخوشایندی برای دیگران داشته باشد.

حفظ پاکیزگی

وسایل آشپزخانه مشترک را که ممکن است استفاده کنید و متعلق به اتاق استراحت فضای کار است مانند لیوان قهوه، تمیز کنید یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید. زباله‌های خود را دور بریزید و در صورت داشتن سطل‌های بازیافت در فضای کاری، زباله‌های خود را تفکیک و در سطل مناسب بریزید.

هر گونه تنقلات یا نوشیدنی‌های اضافه را به خانه ببرید. یک فضای کار مشترک ممکن است خانه دوم شما و  یک محل کار دور از خانه باشد، اما خانه شما نیست. از تمام تجهیزات و وسایل مشترکی که در اختیارتان قرار داده شده به گونه‌ای استفاده کنید که دیگران فرصت استفاده از این لوازم را داشته باشند. 

ایجاد ارتباط سازنده

برای استفاده از وسایل دیگران حتی یک خودکار یا مداد از صاحب آن اجازه بگیرید. آگاهانه با دیگران تعامل کنید. فضاهای کار مشترک اساساً جامعه‌های کوچکی هستند که شما با افراد همفکر دیگری از همه اقشار و صنایع که سخت با هم کار می‌کنند ملاقات خواهید کرد. لازم نیست احساس کنید که هرگز نیازی به صحبت با این افراد ندارید. خود را در اتاق استراحت، کافه، فضای استراحت باز یا شرکت کردن در جلسه یا رویداد معرفی کنید.

کمی بیشتر در مورد خودتان و کاری که انجام می‌دهید به آن‌ها بگویید و از آن‌ها در مورد کارهایی که انجام می‌دهند سؤال بپرسید. مراقب نحوه تعامل خود با دیگران باشید. از اینکه با یک فرد جدید به عنوان یک فروشنده رفتار کنید یا باعث حواس پرتی در حین کار او شوید، پرهیز کنید. 

ایجاد حریم خصوصی برای یکدیگر

برای تعامل و ارتباط با سایر اعضا از ساعات غیر کاری و یا ساعات استراحت آن‌ها استفاده کنید. به مرزهای دیگران احترام بگذارید، اگر از یک میز مشترک با سایر اعضا استفاده می‌کنید باید مراقب فضای دیگران باشید.

مراقب وسایل همراه خود باشید تا فضای سایرین را اشغال نکنند. از زل زدن به مانیتور دیگران خودداری کنید. پشت میز اشتراکی تلفن حرف نزن. محل کار شما خانه دوم شما است. شما بیشترین زمان زندگی خود را در محل کارتان و با همکارانتان می‌گذرانید. این مسئله فقط برای فضاهای اداری سنتی نیست و شامل فضاهای کار اشتراکی هم می‌شود.

سخن آخر

با توجه به اینکه بیشتر افرادی که در فضاهای کار مشترک کار می‌کنند، فریلنسر یا کارآفرین هستند و ساعات کاریشان مانند کارمندان نیست. همین امر باعث خواهد شد که زمان بیشتری را برای کار صرف کنند. پس بیایید با رعایت قوانین و اصول آرامش را برای خود و سایر اعضا و همکاران فضای کار اشتراکی ایجاد کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا