رشد و توسعه کسب و کار

قانون 80/20 در کسب و کار و روش‌های بهره مندی از آن

قانون 80-20 چیست؟

قانون 80-20 که به عنوان اصل پارتو نیز شناخته می‌شود، یک ضرب المثل آشنا است که ادعا می‌کند 80٪ از نتایج یا خروجی‌ها ناشی از 20٪ از همه علل یا ورودی‌ها برای هر رویداد خاص است.

در تجارت، هدف قانون 80-20 شناسایی ورودی‌هایی است که بالقوه بیشترین بهره وری را دارند و آن‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. به عنوان مثال، هنگامی که مدیران عواملی را که برای موفقیت شرکتشان حیاتی است شناسایی می‌کنند، باید بیشترین تمرکز را بر این عوامل بگذارند.

اگرچه قانون 80-20 اغلب در تجارت و اقتصاد استفاده می‌شود، شما می‌توانید این مفهوم را در هر زمینه‌ای اعمال کنید. توزیع ثروت، امور مالی شخصی، عادات خرج کردن و حتی خیانت در روابط شخصی همگی می‌توانند موضوع قانون 80-20 باشند.

قانون 80-20 چگونه کار می کند؟

شما می‌توانید قاعده 20-80 را به عنوان علت و معلول ساده تصور کنید: 80 درصد پیامدها (خروجی‌ها) از 20 درصد علل (ورودی‌ها) ناشی می‌شوند. این قانون اغلب برای اشاره به این نکته استفاده می‌شود که 80٪ از درآمد یک شرکت توسط 20٪ از مشتریان آن ایجاد می‌شود.

از این طریق، ممکن است برای یک شرکت سودمند باشد که بر روی 20٪ مشتریانی که مسئول 80٪ درآمد هستند تمرکز کند و به طور خاص برای آن‌ها بازاریابی کند. با انجام این کار، شرکت ممکن است آن مشتریان را حفظ کند و مشتریان جدیدی با ویژگی‌های مشابه به دست آورد. با این حال، معنای اساسی‌تری هم برای قانون 80-20 وجود دارد.

اصل اصلی

قانون 80-20 در مورد شناسایی بهترین دارایی‌های یک واحد تجاری و استفاده کارآمد از آن‌ها برای ایجاد حداکثر ارزش است. به عنوان مثال، یک دانش آموز باید سعی کند تشخیص دهد که کدام بخش از کتاب درسی بیشترین سود را برای امتحان آینده ایجاد می‌کند و ابتدا روی آن‌ها تمرکز کند. اما این بدان معنا نیست که دانش آموز باید بخش‌های دیگر کتاب درسی را نادیده بگیرد.

تفسیرهای نادرست

مردم ممکن است متوجه نشوند که قانون 80-20 یک حکم است، نه یک قانون سخت و سریع ریاضی. علاوه بر این، لازم نیست که درصدها برابر 100٪ باشد. ورودی‌ها و خروجی‌ها به سادگی واحدهای مختلف را نشان می‌دهند. درصد این واحدها نباید تا 100 درصد جمع شوند. در واقع مفهوم بیان شده پشت قانون است که مهم و قابل توجه می‌باشد.

راه دیگری وجود دارد که در آن قانون 80-20 به اشتباه تفسیر می‌شود. یعنی اگر 20 درصد ورودی‌ها مهم‌ترین هستند، 80 درصد دیگر نباید مهم باشند. این یک اشتباه منطقی است. 80 درصد می‌تواند به خودی خود بسیار مهم باشد، حتی اگر تصمیم به اولویت بندی 20 درصد گرفته شود.

مدیران تجاری در همه صنایع از قانون 80-20 برای کمک به محدود کردن تمرکز خود و شناسایی مسائلی که بیشترین مشکلات را در بخش‌ها و سازمان‌های آن‌ها ایجاد می‌کند استفاده کرده‌اند.

پس زمینه قانون 80-20

قانون 80-20 به عنوان اصل پارتو شناخته و در تحلیل پارتو به کار می‌رود. این اصطلاح اولین بار در اقتصاد کلان برای توصیف توزیع ثروت در ایتالیا در اوایل قرن بیستم استفاده شد. در سال 1906 توسط اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو ود بیشتر به خاطر مفاهیم کارایی پارتو شناخته شده است.

پارتو متوجه شد که 20٪ از غلاف‌های نخود در باغ او مسئول 80٪ نخودها هستند. پارتو این اصل را به اقتصاد کلان گسترش داد و نشان داد که 80 درصد از ثروت در ایتالیا متعلق به 20 درصد از جمعیت است.

در دهه 1940، دکتر جوزف جوران، یک چهره برجسته در زمینه مدیریت عملیات، قانون 80-20 را برای کنترل کیفیت برای تولیدات تجاری اعمال کرد.

وی نشان داد که 80 درصد عیوب محصول ناشی از 20 درصد مشکلات در روش‌های تولید است. با تمرکز و کاهش 20 درصدی مشکلات تولید، یک کسب و کار می‌تواند کیفیت کلی محصولات خود را افزایش دهد. جوران از این پدیده به عنوان «تعداد کمی حیاتی و کثیری بی اهمیت» یاد کرد.

مزایای قانون 80-20

نتایج عملکرد فروشندگان در طیف وسیعی از کسب و کارها با گنجاندن قانون 20-80 موفقیت را نشان داده است. علاوه بر این، مشاوران خارجی که از شش سیگما و سایر استراتژی‌های مدیریتی استفاده می‌کنند، اصل 80-20 را با نتایج خوبی در عملکرد خود گنجانده‌اند.

قانون 80-20 به چه معناست؟

این قانون به سادگی بر اهمیت استفاده از انرژی خود بر روی جنبه‌هایی از تجارت شما یا زندگی، فعالیت‌های ورزشی، اجرای موسیقی، وبلاگ و … تاکید می‌کند که بهترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهد آورد. با این حال، این بدان معنا نیست که مردم باید حوزه‌هایی را که در آن کمتر موفق هستند نادیده بگیرند. این در مورد اولویت بندی تمرکز، وظایف و سپس حل مشکلاتی است که خود را به دلیل تمرکز نشان می‌دهند.

چگونه از قانون 80-20 برای سرمایه گذاری استفاده کنم؟

هنگام ساخت یک سبد می‌توانید در 20٪ از سهام S&P 500 سرمایه گذاری کنید که 80٪ از بازده بازار را تشکیل می‌دهند؛ یا ممکن است یک تخصیص 80-20 ایجاد کرده باشید. 80٪ از سرمایه گذاری‌ها می‌تواند صندوق‌هایی با شاخص ریسک پایین‌تر باشد در حالی که 20٪ دیگر می‌تواند مربوط به صندوق‌های رشد باشد. البته، عملکرد گذشته لزوماً با نتایج آتی مرتبط نیست. بنابراین، حتماً عملکرد پورتفولیوی خود را زیر نظر داشته باشید تا ببینید نتایج چقدر با هدف و اهداف شما مطابقت دارند.

جمع بندی

 اصل پارتو به شما نشان می‌دهد که کارها نه تنها در تجارت بلکه در بسیاری از زمینه‌های دیگر زندگی به سادگی چگونه کار می‌کنند.

قانون 80/20 همچنین به شما کمک می‌کند تا جنبه‌هایی از کسب و کار، استراتژی فروش یا کمپین بازاریابی خود را که با پتانسیل کامل خود عمل نمی‌کنند را بهتر شناسایی کنید.

انجام این کار، به نوبه خود، حدس و گمان زیادی را از هدایت وجوه، زمان و نیروی انسانی به جایی می‌برد که بهترین عملکرد را دارند.

در این مقاله با بررسی مفهوم اصل پارتو آشنا شدیم و شما پس از مطالعه‌ی آن می‌توانید در زمینه‌های مختلف زندگی کارهای خود را مطابق با آن به انجام برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا