رشد و توسعه کسب و کارسرمایه گذاری

سهم از بازار چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

سهم بازار چیست؟

سهم بازار درصدی از کل فروش در یک صنعت است که توسط یک شرکت خاص تولید می‌شود. سهم بازار با در نظر گرفتن فروش شرکت در طول دوره و تقسیم آن بر کل فروش صنعت در همان دوره محاسبه می‌شود. این معیار برای ارائه یک ایده کلی از اندازه یک شرکت در رابطه با بازار و رقبای آن استفاده خواهد شد. رهبر بازار در یک صنعت، شرکتی است که بیشترین سهم بازار را دارد.

درک سهم بازار

سهم بازار یک شرکت، سهم آن از کل فروش در رابطه با بازار یا صنعتی است که در آن فعالیت می‌کند. برای محاسبه سهم بازار یک شرکت، ابتدا دوره‌ای را که می‌خواهید بررسی کنید مشخص کنید. می‌تواند یک سه ماهه مالی، سال یا چندین سال باشد.

در مرحله بعد، کل فروش شرکت در آن دوره را محاسبه کنید. سپس از کل فروش صنعت شرکت مطلع شوید. در نهایت، کل درآمد شرکت را بر کل فروش صنعت آن تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر شرکتی در سال گذشته 100 میلیون دلار تراکتور در داخل کشور فروخته باشد و مجموع تراکتورهای فروخته شده در ایالات متحده 200 میلیون دلار باشد، سهم بازار تراکتور این شرکت در ایالات متحده 50 درصد خواهد بود.

محاسبه سهم بازار معمولاً برای کشورها یا مناطق خاصی انجام می‌شود. به عنوان مثال شرکت‌ها سهم بازار آمریکای شمالی یا کانادا را گزارش خواهند کرد. سرمایه گذاران می‌توانند داده‌های سهم بازار را از منابع مختلف مستقل مانند گروه‌های تجاری و نهادهای نظارتی و اغلب از خود شرکت به دست آورند. با این حال، اندازه گیری برخی از صنایع با دقت دشوارتر از سایرین است.

فرمول سهم بازار

سهم بازار = کل فروش شرکت / کل فروش صنعت

مزایای سهم بازار

سرمایه گذاران و تحلیلگران افزایش و کاهش سهم بازار را با دقت رصد می‌کنند زیرا نتیجه‌ی بدست آمده می‌تواند نشانه رقابت نسبی محصولات یا خدمات شرکت باشد. همانطور که کل بازار یک محصول یا خدمات رشد می‌کند، شرکتی که سهم بازار خود را حفظ کرده است درآمد خود را با همان نرخ کل بازار افزایش می‌دهد. شرکتی که سهم بازار خود را افزایش می‌دهد، درآمد خود را سریعتر از رقبای خود افزایش خواهد داد.

افزایش سهم بازار به شرکت اجازه می‌دهد تا در هر عملیات خود به مقیاس بیشتری دست یابد و سودآوری را بهبود بخشد. یک شرکت می‌تواند سهم خود را از طریق کاهش قیمت، استفاده از تبلیغات و یا معرفی محصولات جدید یا متفاوت افزایش دهد. علاوه بر این، می‌تواند با جلب نظر سایر مخاطبان یا جمعیت‌شناسی، اندازه سهم بازار خود را افزایش دهد.

تاثیر سهم بازار

تغییرات در سهم بازار تأثیر بیشتری بر عملکرد شرکت‌ها در صنایع بالغ یا چرخه‌ای دارد که رشد پایینی دارند. در مقابل، تغییرات در سهم بازار تاثیر کمتری بر شرکت‌ها در صنایع در حال رشد دارد. در این صنایع، همه‌ی جوانب در حال رشد است، بنابراین شرکت‌ها حتی اگر در حال از دست دادن سهم بازار باشند، همچنان می‌توانند فروش خود را افزایش دهند. برای شرکت‌هایی که در این شرایط قرار دارند، عملکرد سهام بیش از سایر عوامل تحت تأثیر رشد فروش و حاشیه است.

در صنایع چرخه‌ ای، رقابت برای سهم بازار بی رحمانه است. عوامل اقتصادی بیشتر از سایر عوامل در واریانس فروش، سود و حاشیه نقش دارند. حاشیه‌ها معمولاً کم هستند و به دلیل رقابت، عملیات با حداکثر کارایی انجام می‌شود. 

در این صنایع، شرکت‌ها ممکن است تمایل داشته باشند که پول خود را به طور موقت از دست بدهند تا رقبا را مجبور به تسلیم شدن یا اعلام ورشکستگی کنند. هنگامی که آن‌ها سهم بیشتری از بازار را به دست آوردند و رقبا کنار گذاشته شدند، سعی می‌کنند قیمت‌ها را افزایش دهند. این استراتژی می‌تواند کارساز باشد و یا می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و ضررهای آن‌ها را تشدید کند. با این حال، به همین دلیل است که بسیاری از صنایع تحت سلطه چند بازیگر بزرگ هستند، مانند خرده فروشی های تخفیف دار با فروشگاه هایی از جمله Sam’s Club، BJ’s Wholesale Club، و Costco.

چگونه شرکت‌ها می‌توانند سهم بازار را افزایش دهند؟

یک شرکت می‌تواند با ارائه فناوری نوآورانه به مشتریان خود، تقویت وفاداری مشتری، استخدام کارکنان با استعداد و به دست آوردن رقبا، سهم بازار خود را افزایش دهد.

تکنولوژی جدید

نوآوری یکی از روش‌هایی است که توسط آن یک شرکت ممکن است سهم بازار را افزایش دهد. وقتی یک شرکت فناوری جدیدی را وارد بازار می‌کند که رقبای‌اش هنوز ارائه نکرده‌اند، مصرف‌کنندگانی که مایل به داشتن فناوری هستند، آن را از آن شرکت خریداری می‌کنند، حتی اگر قبلاً با یک رقیب تجارت کرده باشند. بسیاری از این مصرف‌کنندگان به مشتریان وفادار تبدیل می‌شوند که به سهم بازار شرکت می‌افزاید و سهم بازار شرکتی را که از آن تغییر داده‌اند کاهش می‌دهد.

وفاداری مشتری

با تقویت روابط با مشتری، شرکت‌ها از سهم بازار موجود خود محافظت می‌کنند و مانع از آن می‌شوند که مشتریان کنونی هنگام ارائه یک پیشنهاد جدید و داغ از سوی رقیب، از جهش خارج شوند. همچنین شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از همان تاکتیک ساده، سهم بازار را افزایش دهند، زیرا مشتریان راضی اغلب از تجربه مثبت خود با دوستان و اقوام خود صحبت می‌کنند که سپس مشتریان جدیدی می‌شوند. به دست آوردن سهم بازار از طریق معرفی خودجوش، درآمد شرکت را بدون افزایش همزمان در هزینه‌های بازاریابی افزایش می‌دهد.

کارمندان با استعداد

شرکت‌هایی که بیشترین سهم بازار را در صنایع خود دارند تقریباً همیشه ماهرترین و متعهدترین کارکنان را پرورش می‌دهند. حضور بهترین کارکنان در هیات مدیره هزینه‌های مربوط به گردش مالی و آموزش را کاهش می‌دهد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا منابع بیشتری را برای تمرکز بر شایستگی‌های اصلی خود اختصاص دهند. ارائه حقوق و مزایا رقابتی یکی از راه‌های اثبات شده برای جذب بهترین کارمندان است. با این حال، کارمندان در قرن بیست و یکم به دنبال مزایای نامشهود مانند برنامه‌های انعطاف‌پذیر و محیط‌های کاری معمولی هستند.

مثال سهم بازار

همه شرکت‌های چند ملیتی، موفقیت را بر اساس سهم بازار بازارهای خاص اندازه گیری می‌کنند. چین بازار مهمی برای شرکت‌ها بوده است، زیرا هنوز هم بازاری با رشد سریع برای بسیاری از محصولات است. به عنوان مثال، شرکت اپل از اعداد سهم بازار خود در چین به عنوان شاخص عملکرد کلیدی برای رشد تجارت خود استفاده می‌کند.

سهم اپل در بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه ماهه چهارم سال 2020 با Vivo و Oppo با 17 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. در آن زمان، 29 درصد از بازار تلفن همراه چین را بسیاری از برندهای دیگر تشکیل می‌دادند. در طول سه ماهه اول تا سه ماهه سوم، اپل شاهد کاهش سهم بازار خود در چین به 12 درصد بود که در برابر Vivo و Oppo شکست خورد. در سه ماهه چهارم 2021، اپل با جهش 22 درصدی مواجه شد. در سه ماهه اول 2022، 18 درصد باقی ماند.

سهم بازار چیست؟


سهم بازار اندازه یک شرکت را نشان می‌دهد و معیاری مفید برای نشان دادن تسلط و رقابت یک شرکت در یک زمینه معین است. سهم بازار به عنوان درصد فروش شرکت در مقایسه با کل سهم فروش در صنعت مربوطه آن در یک دوره زمانی محاسبه می‌شود. سهم بازار یک شرکت می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملیات آن تأثیر بگذارد، یعنی عملکرد سهم، مقیاس پذیری و قیمت‌هایی که می‌تواند برای محصول یا خدمات خود ارائه دهد.

چرا سهم بازار مهم است؟


به بیان ساده، سهم بازار یک شاخص کلیدی برای رقابت پذیری یک شرکت است. هنگامی که یک شرکت سهم بازار خود را افزایش می‌دهد، این موضوع می‌تواند سودآوری آن را بهبود بخشد.

سخن آخر

سهم بازار درصدی از کل فروش صنعت است که یک شرکت دارد. هر چه سهم بازار بیشتر باشد، فروش یک شرکت بیشتر از رقبای خود در صنعت خاص خود جلوه‌گر می‌شود. سهم بازار نشان دهنده میزان بزرگی یک شرکت و میزان نفوذ آن در صنعت خود است. همچنین می تواند نشانگر رشد و موفقیت باشد. شرکت‌ها عموما به دنبال افزایش سهم بازار خود هستند. راه‌های انجام این کار از طریق پیاده‌سازی فناوری‌های جدید، ارائه محصول با کیفیت بالاتر، اجرای بازاریابی خوب، به دست آوردن رقبا و ایجاد وفاداری مشتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا