رهبری

افراد پر مشغله چگونه توانایی های رهبری خود را توسعه می دهند؟

اختصاص دادن زمان برای یادگیری و توسعه فردی برای هر کسی که می‌خواهد شایستگی‌های رهبری و نتایج عملکرد خود را بهبود بخشد، بسیار مهم است. با این حال، یافتن زمان برای انجام این مهم، برای بسیاری از مدیران دشوار است. با وجود وظایف روزانه و جلسات فوری، تخصیص زمان برای یادگیری رهبری اغلب می‌تواند عوامل حواس‌پرتی شما را هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم برای رهبری به حداقل برساند؛ اما لازم نیست پیشرفت فردی بیش از حد وقت‌گیر باشد. در واقع، بخش زیادی از آن را می‌توان در طول کار روزانه انجام داد.

ما به برخی از بهترین نکات و استراتژی‌هایی که افراد پرمشغله می‌توانند برای تقویت مهارت‌های رهبری خود استفاده کنند، و همچنین برخی از منابع موجود برای کمک به موفقیت آنها را شناسایی خواهیم کرد..

گسترش رهبری

اولین قدم برای توسعه مهارت‌های رهبری، اختصاص دادن زمان برای یادگیری است. همه راه‌هایی را که مهارت جدیدتان می‌تواند به شما کمک کند را فهرست کنید. هر بار روی یک مهارت تمرکز کنید و دلایل خود را برای یادگیری آن مشخص کنید. چه مطالعه در مورد تئوری‌های رهبری به صورت آنلاین، گوش دادن به پادکست‌ها یا شرکت در وبینارها و کارگاه‌های آموزشی باشد، باید زمانی را برای یادگیری در مورد رهبری و مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر عالی اختصاص دهید. 

یکی از مؤثرترین راه‌هایی که افراد پرمشغله می‌توانند مهارت‌های رهبری خود را توسعه دهند، استفاده از فناوری‌های موجود است. با اینترنت، دسترسی به اطلاعات، منابع و دوره‌هایی که می‌توانند به شما در کسب مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر موفق کمک کنند، آسان است. جلسات مجازی، کارگاه‌های آنلاین و آموزش الکترونیکی گزینه‌های عالی برای افراد پرمشغله‌ای هستند که می‌خواهند درباره رهبری بیشتر بیاموزند. علاوه بر این، انجمن‌ها و انجمن‌های آنلاین زیادی وجود دارند که افراد پرمشغله می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از تجربیات دیگران بیاموزند.

حال بیایید با کوچکترین بخش از زمان شروع کنیم – توسعه رهبری. ممکن است قبلاً با پلتفرم‌هایی آشنا شده باشید که می‌توانستید دروس رسمی را روی آن‌ها مطالعه کنید، اما دو کار وجود دارد که باید قبل از زدن دکمه «پخش» در هر ویدیویی انجام دهید.

 

اول، مهم است که حوزه رهبری کلیدی‌ای را که می‌خواهید توسعه دهید را شناسایی کنید. شما در حال حاضر از نظر زمانی فقیر هستید، بنابراین سعی نکنید یک‌دفعه بیش از حد دست به کار شوید. هر داده یا بازخوردی را که دارید، مانند بررسی عملکرد یا نتایج یک نظرسنجی را مرور کنید. بیش از دو شایستگی یا مهارتی را که می‌خواهید بهبود دهید، شناسایی نکنید.

 

دوم، برای خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. من اغلب می‌بینم رهبرانی که به سختی تلاش می‌کنند تا دروس را به سرعت مطالعه کنند دچار اشتباهات بحرانی‌ می‌شوند. در این مسیر شما هیجان‌زده می‌شوید، محتوای یک ساعته را در یک روز تماشا می‌کنید، در ایده‌ها و نکات بسیار زیاد غرق می‌شوید و یا انگیزه خود را از دست می‌دهید؛ و یا حتی دست به اجرایی کردن ایده‌هایتان می‌زنید و از عدم نتیجه دل‌سرد می‌شوید. در عوض، به یاد داشته باشید که این یک بازی طولانی مدت است. اقدامات کوچکی که هر روز انجام می‌دهید در دراز مدت بسیار موثرتر از فعالیت‌های کوتاه مدت خواهند بود.

شما نمی‌خواهید زمان آزاد خود را با محتوای اضافی و مطالعه پر کنید. اگر بیش از حد خود کار کنید، خسته خواهید شد و دیگر انرژی‌ای برای انجام کاری باقی نمی‌ماند. بنابراین از زمان خود عاقلانه استفاده کنید و در طول جلسات آموزشی خود استراحت های مکرری داشته باشید تا ذهن خود را شاداب و پذیرای اطلاعات جدید نگه دارید.

خوشبختانه، بسیاری از برنامه‌های آنلاین دقیقاً به این شکل با ویدیوهای کوتاه ساخته می‌شوند، به این معنی که شما فقط باید سه تا پنج دقیقه در روز سرمایه‌گذاری کنید. دوره‌ای را پیدا کنید که با حوزه‌ای که شناسایی کرده‌اید مطابقت داشته باشد. به تماشای یک یا دو ویدیوی کوتاه در روز متعهد شوید و فقط تماشا نکنید؛ یادداشت‌های فیزیکی یا ذهنی از نکات کلیدی و ایده‌هایی برای نحوه اجرای آن‌ها در روزتان بنویسید.

هم‌چنین یکی از مهارت‌های کلیدی برای ایجاد رهبری مؤثر، داشتن مهارت‌های بین‌فردی قوی است. مهارت‌های بین‌فردی شامل توانایی برقراری ارتباط، ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به دیگران می‌شود. یک رهبر باید بتواند دیدگاه و ایده‌های خود را به وضوح بیان کند و هم‌چنین به ایده‌های سایر اعضا تیم گوش و آن‌ها را درک کند. رهبران هم‌چنین باید بتوانند برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند، علاوه بر این که بتوانند بازخورد مثبت و سازنده ارائه دهند. پس تقویت مهارت‌های بین‌فردی برای هر رهبری که می خواهد در نقش خود موفق باشد ضروری است.

خودشناسی

افراد پرمشغله اغلب وقت نمی‎گذارند تا در مورد وضعیت فعلی خود و چگونگی بهبود آن‎ها فکر کنند. به هر حال، همیشه چیز دیگری در لیست کارها وجود دارد. اما خودشناسی ابزاری قدرتمند برای کمک به افراد پرمشغله است تا رهبران بهتری شوند. وقتی برای فکر کردن در مورد اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی نیست، وقت می‌گذارید، می‌توانید به راحتی مناطقی را که در آن‌ها نیاز به رشد دارید شناسایی کنید.

خودشناسی هم‌چنین می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد و چگونه می‌توانید ارتباط بهتری داشته باشید. هنگامی که شما تلاش آگاهانه ای برای شناخت روحیات و توانایی‌های می کنید، به خوبی در مسیر توسعه مهارت‌های رهبری قرار خواهید گرفت.

خودشناسی باید 20 درصد از زمانی را که صرف توسعه رهبری می‌کنید، به خود اختصاص دهد. به یاد داشته باشید که شما فقط کمتر از 10 دقیقه در روز را صرف یادگیری رسمی کرده‌اید. ما صرفا به دنبال اندکی بیشتر از آن برای شناختن توانایی‌ها و یا به عبارتی کشف خود هستیم. و خبر خوب این است که می‌توانید این کار را در طول روز عادی خود انجام دهید.

 

کاری که باید انجام دهید این است: وقت خود را صرف مشاهده سایر رهبران کنید. رهبرانی را در سازمان خود پیدا کنید که رفتارهای همسو با حوزه‌های توسعه شما را نشان دهند و مشاهده کنید که چگونه تیم‌های خود را رهبری می‌کنند. علاوه بر کسب دانش، این به شما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از فرآیند رهبری داشته باشید.این کار علاوه بر توسعه رهبری شما به شبکه‌سازی شما کمک بسیاری می‌کند. شبکه‌سازی با دیگران بخش مهمی از توسعه مهارت‌های رهبری شما است. یک شبکه قوی از مخاطبین می‌تواند منبع ارزشمندی برای یادگیری، مشاوره و پشتیبانی باشد. هم‌چنین، به دنبال فرصت‌هایی برای پیوستن به گروه‌ها و سازمان‌هایی باشید که به شما امکان دسترسی به افراد و ایده‌هایی را می‌دهند که می‌توانند به شما در توسعه به عنوان یک رهبر کمک کنند.

اگر در برخورد با رهبران دارید، از آن‌ها سؤال کنید که چرا کاری را انجام دادند، اما اصرار نکنید – ما اغلب از رفتارهای خود آگاه نیستیم. باز هم، فقط تماشا نکنید. یادداشت بردارید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن رفتار را تکرار کنید. به جای هدر دادن منابع برای اشتباهاتی که ممکن است وقت شما را به همراه داشته باشد، به دنبال بازخورد آن‌ها باشید تا مشخص کنید آیا رویکرد درستی را در پیش گرفته اید یا خیر.

آزمایش کردن

اکنون بیش‌ترین بخش زمان متعلق به آزمایش کردن است. مانند یک دانشمند فکر کنید و آزمایش‌های کوچکی برای اصلاح رفتار معمول خود انجام دهید. چیزهایی را که از دوره های آنلاین یا با مشاهده سایر رهبران آموخته‌اید، اعمال کنید. برای مثال، اگر نیاز به گفتگو با زیردستان دارید، رویکردی را امتحان کنید که در گذشته معمولاً از آن پیروی نمی کردید. قبل از جلسه تصمیم بگیرید که به طور خاص چه کاری انجام خواهید داد. آن را امتحان کنید و نتایج را مشاهده کنید. حتی اگر شکست بخورید، همیشه می‌توانید به چیزهایی که از قبل می‌دانید بازگردید و سراغ آزمایش بعدی بروید.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که آزمایش برای تقویت هویت رهبری یا درک خود به عنوان یک رهبر بسیار مهم است. با گذشت زمان، انجام رفتارهای جدید از احساس شما نسبت به خودتان ریشه می گیرد.

 

همانطور که پیش‌تر گفته شد آزمایش بزرگ‌ترین بخش از بودجه زمان توسعه شما را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین با کاری که هر روز انجام می‌دهید ادغام می‌شود و بنابراین مهم است که زمانی برای ثبت و تأمل پیدا کنید. در مورد آنچه امتحان می‌کنید و چگونه کارکرد آن یادداشت بردارید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، برای ثبت افکار و تأملات خود، ژورنال‌نویسی را تمرین کنید.

 

تبدیل شدن به یک رهبر بهتر

توسعه رهبری باید به عنوان بخشی مداوم از زندگی حرفه‌ای شناخته شود. غوطه‌ور شدن و تمرکز روی آن بخشی از زمان عالی است. اما همان‌طور که همه می دانیم، زمان همیشه به ما اجازه توسعه فردی و رهبری نمی‌دهد. این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید مهارت‌های خود را توسعه دهید. تنها چیزی که برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر نیاز است فداکاری و سرمایه‌گذاری اندک در زمان است.

اگر توسعه رهبری هنوز هم طاقت‌فرسا بنظر می‌رسد، این را به خاطر بسپارید: ما به اشتباه فکر می‌کنیم که توسعه رهبری فقط در محل کار اتفاق می‌افتد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر رهبران موثر همیشه و همه‌جا یاد می‌گیرند. پدر و مادر بودن، یک بازیکن ورزشی اجتماعی، یا یک داوطلب – همه این نقش‌ها شامل یک عنصر رهبری است. به آن‌چه می‌توانید از این نقش‌ها در مورد رهبری بیاموزید فکر کنید، آزمایش‌های رفتاری را در زمینه‌های دیگر انجام دهید و در مورد نحوه اعمال یادگیری در نقش کاری خود فکر کنید. من تضمین می‌کنم که به تسریع توسعه شما به عنوان یک رهبر در زمینه‌ای کلیدی که شناسایی کرده‌اید کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

افراد پرمشغله می‌توانند مهارت‌های رهبری را با ایجاد یک برنامه، جستجوی مربیان، تعیین اهداف، ریسک کردن و یادگیری از اشتباهات خود توسعه دهند. مهارت‌های رهبری برای موفقیت هم در محیط کار و هم در خارج از آن ضروری است و می‌تواند با گذشت زمان و تعهد به فرآیند توسعه یابد. با دنبال کردن این مراحل، افراد پرمشغله می‌توانند مهارت‌های رهبری خود را تقویت کنند و از آنها برای دستیابی به بالاترین پتانسیل خود استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا