رشد و توسعه کسب و کار

اهمال کاری چیست و چگونه آن را متوقف کنیم؟

اهمال کاری چیست؟

 به تعویق انداختن کار تا آخرین لحظه یا صبر کردن تا گذشتن از مهلت آن‌ها، اهمال کاری است. برخی از افرادی که در این مورد تحقیقاتی را به انجام رسانده‌اند، تعلل را به عنوان شکلی از شکست خودتنظیمی که با تاخیر غیرمنطقی در انجام وظایف، علی‌رغم پیامدهای بالقوه منفی مشخص می‌شود، تعریف می‌کنند.

به گفته جوزف فراری حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده، به شکل مزمن مبتلا به اهمال‌کاری هستند. مهم نیست چقدر سازماندهی شده و متعهد هستید، به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که ساعت‌ها درگیر کارهای بی‌اهمیتی مثل تماشای تلویزیون، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی، خرید آنلاین و… هستید، در حالی‌که باید آن زمان را صرف کار یا مدرسه و پروژه‌های خود می‌کردید. علاوه‌ بر به تعویق انداختن یک پروژه برای کار، پرهیز از انجام تکالیف یا نادیده گرفتن کارهای خانه، اهمال کاری می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر شغل، نمرات و زندگی شما داشته باشد. اهمال کاری یک گرایش رایج است که اکثر مردم در برخی مواقع در برابر آن تسلیم می‌شوند. 

چرا اهمال ‌کاری می‌کنیم؟

تحقیقات روانشناسی رفتاری، وجود عنصری با نام «تناقض زمانی» را، عاملی برای این اتفاق می‌داند. علی‌رغم اینکه دوست داریم کارها را به موقع انجام دهیم اما متاسفانه این عامل باعث می‌شود نتوانیم به درستی پیش برویم. در واقع تناقض زمانی باعث می‌شود مغز ما سیستم پاداش لحظه‌ای را نسبت به پاداش‌های آینده در اولویت قرار داده و آن‌ها را ترجیح دهد. بهترین راه برای درک موضوع این است که تصور کنیم دو تفکر داریم: تفکر مربوط به حال حاضر و تفکر مربوط به آینده. وقتی برای خود اهدافی مثل یادگیری یک زبان تعیین می‌کنیم در واقع برای آینده نقشه می‌کشیم. محققان دریافته‌اند وقتی برای آینده برنامه ریزی می‌کنیم مغز ما در می‌یابد که به دنبال پاداش‌های طولانی مدت هستیم. اما مغز تصمیم می‌گیرد به دنبال پاداش آسان و کوتاه مدت برود، بنابراین اهمال‌کاری اتفاق می‌افتد. در واقع می‌توانیم بگوییم که تفکر مربوط به آینده می‌تواند اهدافی را در نظر بگیرد، اما این تنها تفکر مربوط به حال حاضر است که می‌تواند برای رسیدن به این اهداف اقداماتی را انجام دهد. 

تفاوت اهمال کاری و تنبلی

عموم افراد جامعه اهمال کاری و تنبلی را یکسان فرض می‌کنند و این واژه‌ها را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اما اگر بخواهیم دقیق‌ باشیم، باید بین تنبلی و اهمال کاری تمایز قائل شویم. تنبلی مربوط به مواردی است که کاری را انجام نمی‌دهیم و آن را در برنامه‌ی روزمره قرار نمی‌دهیم؛ اما اهمال کاری مربوط به کارها و فعالیت‌هایی است که می‌دانیم باید انجام دهیم و در نهایت هم انجام می‌دهیم، و صرفاً‌ انجام آن‌ها را به تأخیر می‌اندازیم.

چگونه از همین حالا تعلل را متوقف کنیم. استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم برای جلوگیری از تعلل استفاده کنیم. در ادامه هر مفهوم را تشریح و توضیح خواهیم داد.

فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید

 برای اینکه در مسیر درست حرکت کنید، یک تاریخ مقرر را برای هر یک از کارهای خود در نظر بگیرید و به سمت آن بروید.

قدم‌های کوچک بردارید

 برای غلبه بر اهمال کاری می‌توانید موارد موجود در لیست خود را به مراحل کوچک و قابل مدیریت تقسیم کنید تا وظایف شما خیلی طاقت‌فرسا به نظر نرسد.

علائم هشداردهنده را بشناسید

 برای غلبه بر اهمال کاری باید هر گونه فکر درباره به تعویق انداختن کارها را جدی بگیرید و در برابر این تعویق مقاومت کنید. اگر شروع به اهمال کاری کردید، به آن فکر کنید و خود را مجبور کنید که چند دقیقه روی کارتان متمرکز بمانید. این پروسه زمان بر است و حتی انرژی زیادی می‌گیرد اما اگر بتوانید مدیریت کار را بر عهده بگیرید نصف بیش تر راه را طی کرده‌اید.

حواس‌پرتی را از بین ببرید

 برای مقابله با اهمال کاری باید از خود بپرسید چه چیزی بیش از همه توجه شما را جلب می‌کند. بسیاری از افراد درگیر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس‌بوک می‌شوند. گاهی مواقع ممکن است که بررسی اخبار در طول روز حواس شما را از اتفاقات در حال جریان پرت کند.

خودتان را تشویق کنید

 وقتی یک مورد از لیست کارها را به موقع تمام کردید، خودتان را تشویق کرده و با انجام کاری که برایتان جالب است پاداش دهید. انجام این کار در غلبه بر اهمال کاری تاثیر بسیاری دارد.

انواع اهمال کاری

برخی از محققین اهمال کاری را به دو نوع اصلی تقسیم می‌کنند: اهمال کاران فعال و منفعل.

اهمال‌کاران منفعل: کار را به تأخیر می‌اندازند زیرا در تصمیم‌گیری و عمل کردن بر اساس آن مشکل دارند.

اهمال‌کاران فعال: کار را به طور هدفمند به تاخیر می‌اندازند زیرا کار تحت فشار به آنها اجازه می‌دهد تا به چالش کشیده شده و انگیزه بگیرند.

برخی دیگر، انواع اهمال‌کاران را بر اساس سبک‌های رفتاری مختلف تعریف می‌کنند.

کمال گرا: به دلیل ترس از ناتوانی در انجام کامل یک کار، وظایف را به تعویق می‌اندازد.

رویاپرداز: وظایف را به تعویق می‌اندازد چون در توجه به جزئیات خوب نیست.

مخالف: معتقد است که کسی نباید برنامه زمانی خودش را به او دیکته کند.

نگران: به دلیل ترس از تغییر یا از دست دادن آرامش فعلی، وظایفش را به تعویق می‌اندازد.

بحران ساز: وظایف را به تعویق می‌اندازد زیرا دوست دارند تحت فشار کار کنند.

پر کار: بیش از حد کار می‌کند و با پیدا کردن وقت کافی برای شروع و انجام کار، مشکل دارد.

چگونه با نشانه‌های بصری از اهمال کاری مزمن جلوگیری کنیم

راه دیگر برای غلبه بر تله اهمال کاری مزمن، استفاده از نشانه‌های بصری برای تحریک عادت‌ها و سنجش پیشرفت شما است. نشانه بصری چیزی است که می‌توانید ببینید (یک یادآوری بصری) که شما را وادار به انجام کاری می‌کند. نشان‍ه‌های بصری به شما یادآوری می‌کنند که یک رفتار را شروع کنید. ما اغلب در مورد توانایی در به خاطر سپردن انجام یک عادت جدید به خود دروغ می گوییم. به طوری که چند روز بعد انگیزه از بین می‌رود و مشغله زندگی دوباره شروع می‌شود. این که به سادگی انجام یک عادت جدید را به خاطر بسپارید، معمولاً دستوری برای شکست است، به همین دلیل است که یک محرک بصری می‌تواند بسیار مفید باشد. زمانی که محیط شما را به سمت درست هدایت می کند، رعایت عادات خوب بسیار آسان تر است. نشانه‌های بصری پیشرفت شما را در یک رفتار نشان می‌دهد. همه می‌دانند که ثبات جز ضروری موفقیت است، اما تعداد کمی از مردم در واقع میزان ثبات را در زندگی واقعی اندازه می‌گیرند. داشتن یک نشانه بصری مانند تقویمی که پیشرفت شما را ردیابی کند از این دام جلوگیری می کند. با یک نگاه به تقویم خود فوراً میزان پیشرفت را خواهید دید.

نشانه‌های بصری می‌توانند اثر افزایشی بر انگیزه داشته باشند. با افزایش شواهد بصری پیشرفت شما، طبیعی است که انگیزه بیشتری برای ادامه این عادت داشته باشید. هرچه پیشرفت بصری بیشتری ببینید، انگیزه بیشتری برای به پایان رساندن کار خواهید داشت. انواع مختلفی از مطالعات اقتصاد رفتاری رایج وجود دارد که از آن به عنوان اثر پیشرفت یاد می‌کنند. دیدن پیشرفت قبلی شما یک راه عالی برای شروع اقدام سازنده بعدی شماست.

دو تا از استراتژی‌های مورد علاقه‌ی محققان که از نشانه‌های بصری استفاده می‌کنند عبارتند از: استراتژی گیره کاغذ که برای غلبه بر اهمال کاری روز به روز مفید است و استراتژی سینفلد که برای حفظ ثبات در دوره‌های زمانی طولانی بسیار عالی است.

سخن پایانی

برای مقابله با اهمال کاری و درمان آن، ابتدا باید تشخیص دهید فردی اهمال کار هستید یا نه و پس از آن ریشه‌ و علت اهمال کاری‌تان را پیدا کنید. در این مطلب توضیح دادیم اهمال کاری چیست و روش‌های درمان و مقابله با اهمال کاری را بررسی کردیم. همچنین انواع، تأثیرات منفی و دلایل اهمال کاری را ذکر کردیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا