کارآفرینی

هویت بصری چه تاثیری بر برند مجموعه‌تان دارد؟

هویت بصری چیست و چه اهمیتی دارد؟

تعریف هویت بصری Corporate Identity بسیار شبیه هویت شخصیتی ما است. زمانی که در مورد هویت شخصیتی خود صحبت می­‌کنیم، هر یک از ما ویژگی‌هایی داریم که ما را از دیگران متمایز خواهد کرد. در واقع آن هویت و شخصیت ما است که فردیت خود را از طریق نحوه رفتار، صحبت کردن و حتی ظاهرمان بیان و حفظ می‌کند. به طور مشابه، هر کسب و کاری نیازمند شخصیتی خاص و متمایز کننده است تا بتواند در ذهن مخاطبان ماندگار شود. کسب و کارهای مختلف از طریق طراحی اوراق اداری مانند کارت‌‌های تجاری و بروشورها شخصیت برند خود را به دنیا معرفی می‌کند. پس می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که هویت سازمانی ابزاری است که یک برند را در ذهن کاربران جاودانه خواهد کرد. بنابراین می‌توان طراحی هویت بصری برند را یک راه حل کامل، همه جانبه و یکی از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای هر نوع کسب و کاری معرفی کرد. یک طراح هویت بصری باید علاوه بر خلاقیت و مهارت‌هایی که در زمینه طراحی عناصر هویت بصری دارد، متناسب با هر پروژه به تحقیق و بررسی فراوان بپردازد.

برند یک مفهوم ذهنی و انتزاعی

 برند یک کالا نیست، بلکه مجموعه‌ای از ارتباطات و عملکردهایی است که فروشنده یا صاحب شرکت سعی دارد با مخاطب خود داشته باشد. درواقع برند، برداشت افراد از یک نام است که شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام مرتبط می‌شود. برند می‌تواند مخاطب را از طریق دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی تشویق به خرید محصول کند. این مرحله پس از سال‌ها تلاش از سوی افراد یک مجموعه شکل می‌گیرد که حفظ آن نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند است. تمام چیزهایی که به بهتر شناخته شدن برند شما کمک می‌کنند، در مجموعه‌ی هویت بصری برند قرار می‌گیرند که نیازمند یک طراح گرافیک توانمند و خلاق هستند تا شما را در این امر یاری کند.

طراحی لوگو در هویت بصری چه تاثیری دارد؟

طراحی لوگو برای کسب و کار را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین راه‌های ثبت تصویر در ذهن مخاطب دانست. لوگو یا آرم در واقع نمادی است که هر کسب و کاری را از سایر رقبای خود متمایز می‌کند. لوگوی مجموعه می‌تواند یک تصویر، متن و یا ترکیبی از هر دو آن‌ها باشد. لوگوی هر سازمان و کسب و کاری باید منحصر به فرد و متفاوت از سایر شرکت‌ها باشد. طراحان بر این اعتقادند که هر چه لوگوی یک سازمان ساده تر باشد، به یاد ماندنی‌، قابل تشخیص و همه منظوره خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش‌ها مختلف یک کسب و کار به نمایش بگذارد.

تأثیر برند بوک در هویت بصری برند

همه فعالیت‌های بازاریابی یک برند از طریق کانال‌های ارتباطی در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌گیرد و همه شرکت‌ها و سازمان‌ها برای انتقال پیام برند خود به کانال‌های ارتباطی، نیاز به یک راهنمای مصور دارند که کتابچه برند این کار را انجام می‌دهد. برندبوک جهت حفظ یکپارچگی در محتوای بصری و فعالیت‌های برند، پیش نمایشی از کل فعالیت‌های برند را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

برندبوک چیست؟

کتاب برند یا برند بوک که در فضای مدیریت حرفه‌ای بین الملل به آن دفترچه راهنمای هویت بصری نیز می‌گویند نقش به سزایی در خلق برند دارد. تعیین شرایط و قوانین و ضوابط استفاده از لوگو توسط برندبوک انجام می‌شود؛ این کتاب دستورالعمل‌هایی را مبنی بر نحوه نمایش لوگو، رنگ و نحوه نمایش پیغام به مخاطبان نمایش می‌دهد. دفترچه راهنمای برند مانند دفترچه راهنماهایی که برای بازدید از یک مکان تفریحی و گردشگری یک شهر دریافت می‌کنید هستند ولی این بار در جهت معرفی بصری برند شما می‌باشند و موجبات گشت و گذار مردم در ارزش‌هایی که برند شما خلق کرده است می‌شوند. یکی از لازمه‌های خلق هویت بصری یک برند ساخت کتاب راهنمای برند یا برند بوک می‌باشد پس باید در این کتاب به طور کامل ارزش‌ها و هویت برند تشریح شوند.

چرا شرکت‌ها به هویت بصری برند احتیاج دارند؟

۱- هویت بصری به آگاهی بیش‌تر برند و همچنین شناسایی برند کمک می‌کند

مشتریان عموما ویژگی کلامی بسیار کمی را از یک برند ممکن است به خاطر بیاورند اما ویژگی‌های بصری تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. به طور مثال برند‌هایی نظیر مک دونالد، نایک و حتی اپل با استفاده از هویت بصری توانسته‌اند با یک لوگو به بیننده برند خود را معرفی کنند و بیننده تنها از طریق لوگو می‌تواند این برند‌ها را شناسایی کند، حتی اگر آن فرد مشتری آن برند نیز نباشد. به همین دلیل شناخت برند به کاربران اجازه می‌دهد تا لوگو، نام و سایر عناصر بصری را برند شما را تشخیص دهند و برند شما را بر همین اساس توصیف کنند. 

۲- مخاطبین هدف به شکل راحت‌تر و موثر‌تری می‌توانند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند 

مخاطبین هدف در هر بیزینسی می‌توانند از طریق Visual Identity به طور معنا دار با آن شرکت ارتباط برقرار کنند. البته ناگفته نماند، که این هویت بصری باید برای آن‌ها جذاب و قابل درک باشد تا چنین ارتباطی شکل بگیرد. در واقع جلوه‌های بصری یک برند، شخصیت و چهره برند شما را نمایان می‌کند. اگر این جلوه‌های بصری به خوبی ایجاد شوند می‌توانند به راحتی احساسات مخاطبین را بر انگیزند و در ارتباط موثر مخاطبین با برند شما نقش داشته باشند. 

۳- هویت بصری یک احساس متمایز از محصولات و خدمات شما را منتقل خواهد کرد

اگر از دید مشتری به برند خود نگاه کنید متوجه می‌شوید اینکه برند شما چیست و چه کاری انجام می‌دهد اهمیت آن چنینی ندارد. بلکه مهم است که مشتری در اولین نگاه چه احساسی نسبت به برند شما پیدا می‌کند و یا در مورد برند شما چه فکری می‌کند. کسب و کار‌ها با گسترش هویت بصری برندشان می‌توانند یک احساس خاص را نسبت به محصولات خود به مشتری منتقل کنند. این احساس می‌تواند احساسی باشد که مخاطبین پس از استفاده از محصولات شما تجربه می‌کنند. 

۴- هویت بصری برای یک برند حس تداوم و ثبات ایجاد می‌کند 

همانطور که نام تجاری شما تکامل می‌یابد و رشد می‌کند، عناصر خاصی نیز وجود خواهند داشت که از رشد نام تجاری و برند شما حمایت می‌کنند. این عناصر ارزش‌های یک برند و هویت بصری آن برند می‌باشد که آن برند را با ثبات می‌کنند و همچنین نام آن برند را در ذهن مخاطب آشنا نگه می‌دارند.

۵- هویت بصری نقطه تمایز شما نسبت به دیگر رقبا است

قطعاً هویت بصری مناسب و درست باعث می‌شود تا نقش برند شما در ذهن مخاطب پر رنگ‌تر شود و همین موضوع می‌تواند باعث شود تا شما نسبت به دیگر رقبا تمایز پیدا کنید.

سخن آخر

هویت بصری همان فکر یا ردپایی است که در سر مخاطبان هدف یک برند گذاشته می‌شود. هویت بصری یک برند چیزی فراتر از طراحی سایت، طراحی لوگو، طراحی کارت ویزیت، تدوین استراتژی‌های محتوا و چیزهای دیگر می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، دانشمندان متوجه شده‌اند که 75 درصد ادراکات بشر از تصویر می‌باشد، پس شما می‌توانید به کمک ویدیوها و یا عکس‌های جذاب، هویت بصری خود را به مخاطبین نمایش داده و مطمئن باشید که با این کار برند خود را به بهترین حالت عرضه داشته‌اید. این نشان از اهمیت هویت بصری برند است. البته هویت برند به هویت سازمانی (Corporate Identity) نیز معروف است که معمولاً طراحی آن به طور خاص و ویژه‌ای بر بازار فروش شرکت یا فعالیت اقتصادی عمومی آن شرکت تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا