سرمایه گذاری

تامین مالی جمعی (Crowd Funding) چیست؟​

تامین مالی جمعی زمانی است که یک “جمعیت” به جای یک یا دو سرمایه گذار عمده، یک پروژه یا تجارت را تامین مالی می کند. چهار نوع مختلف تامین مالی جمعی وجود دارد: پاداش، کمک مالی، بدهی و حقوق صاحبان سهام. برای اجرای یک کمپین تامین مالی جمعی موفق، باید توجه تعداد زیادی از حامیان را به خود جلب کنید و آنها را متقاعد کنید که پروژه شما ارزش سرمایه گذاری آنها را دارد. این راهنما برای استارتاپ‌ ها و صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک است که علاقه‌ مند به یادگیری نحوه استفاده از سرمایه‌ گذاری جمعی برای دریافت بودجه هستند. سرمایه‌ گذاری جمعی زمانی است که کسب‌ و کارها، سازمان‌ ها یا افراد یک کسب‌ و کار را بدون ابزار سنتی و با کمک‌ های کوچک بسیاری از مردم تأمین مالی می‌ کنند. با دریافت تقویت لازم برای جریان نقدی، این سرمایه‌ گذاری‌ ها می‌ توانند شروع به کار کرده و یا پروژه‌ های جدیدی را راه‌ اندازی کنند.

 

انواع تامین مالی جمعی

 

به طور کلی چهار نوع تامین مالی جمعی وجود دارد، در اینجا هر یک به تفکیک آمده است:

 

کمک مالی: تامین مالی جمعی مبتنی بر کمک مالی زمانی است که مردم به یک کمپین، شرکت یا شخص در ازای هیچ، پول می دهند. فرض کنید یک کمپین سرمایه گذاری جمعی در راستای خرید تجهیزات جدید برای شرکت خود ایجاد کرده اید. افرادی که به شما پول می دهند این کار را به خاطر حمایت از رشد کسب و کار شما انجام می دهند و نه چیز دیگری.

بدهی: کمک های مالی مبتنی بر بدهی، وام های همتا به همتا (P2P) است که نوعی تامین مالی جمعی است. در کمک‌ های مبتنی بر بدهی، پولی که حامیان تعهد می‌ کنند همان وام است و باید با بهره در مهلت معینی بازپرداخت شود.

پاداش: زمانی است که اهداکنندگان در ازای کمک های خود چیزی دریافت می کنند. جوایز بر اساس اندازه کمک مالی متفاوت است، که مشوق مشارکت های بالاتر است. بر اساس میزان پولی که شرکت‌ کنندگان به یک کمپین می‌ دهند، ممکن است محصول یا خدمات را دریافت کنند.

تساوی حقوق: برخی از شرکت‌ های تأمین مالی جمعی به پشتیبانان اجازه این را نمی‌ دهند که مالکیت بخشی از شرکت مورد حمایت خود را داشته باشند؛ اما تأمین مالی جمعی مبتنی بر حقوق صاحبان سهام، به کسب‌ و کارهای کوچک و نوپا این اجازه را می‌ دهد تا در ازای تأمین بودجه، بخشی از سهام آن کسب‌ و کار را در اختیار داشته باشند. این کمک‌ ها نوعی سرمایه‌ گذاری است که در آن شرکت‌ کنندگان بر اساس میزان سرمایه‌ ای که به میان می‌ گذارند، سهمی را نیز دریافت می‌ کنند.

 

قوانین تامین مالی جمعی

 

اکثر سایت های تامین مالی جمعی قوانین خاصی دارند. به عنوان مثال، Kickstarter، سرمایه‌ گذاری جمعی از سهام را مجاز نمی‌ داند و فهرستی از موارد ممنوعه‌ ای دارد که اجازه ندارید در پروژه خود بگنجانید. عاقلانه است که این قوانین را قبل از انتخاب یک پلتفرم به طور کامل بخوانید تا مجبور نباشید کمپین خود را قبل از شروع آن متوقف کنید. اگر قوانین را نادیده بگیرید و وارد کمپین تامین مالی جمعی شوید، احتمال موفقیت به شدت کاهش می یابد. شما باید به اندازه کافی در مورد سایت های مختلف تامین مالی جمعی تحقیق کنید تا بفهمید که کدام پلتفرم برای کسب و کار شما بهتر عمل می کند.

 

چالش های تامین مالی جمعی

 

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که سرمایه‌ گذاری جمعی راهی آسان یا رایگان برای کسب درآمد است، اما برای ایجاد پروژه‌ ای که پشتیبان‌ ها آن را به عنوان یک خدمات ارزشمند تلقی کنند، به تلاش زیادی نیاز دارد. موفقیت تضمین نشده است و از آنجایی که سرمایه‌ گذاری جمعی همچنان محبوبیت پیدا می‌ کند، حامیان در پروژه‌ هایی که انجام می دهند زیرک‌ تر از قبل شده‌ اند. تامین مالی جمعی برای انواع شرکت ها در تمام مراحل مختلف کار می کند، اما شرکت هایی موفق می شوند که پشتوانه ی قدرتمندی داشته باشند. ایجاد این نوع حمایت گسترده می تواند یک چالش باشد. مورد ذکر شده نیاز به تلاش برای بازاریابی قوی، بنیانگذاران قابل اعتماد و یک محصول با کیفیت دارد.

 

پنج چالش کلیدی که گریبان کمپین‌ های سرمایه‌ گذاری جمعی مبتنی بر پاداش را می‌گیرد عبارتند از:

 

1. یافتن و اجرای یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه قبل، حین و بعد از کمپین

 

2. ایجاد پیام مناسب در توضیحات کمپین که علاقه به محصول یا خدمات را افزایش می دهد

 

3. تهیه یک ویدیوی کمپین آموزنده و هیجان انگیز که محصول و مزایای آن را توضیح می دهد (چالش اصلی این است که ساخت یک ویدیوی واقعا خوب و با تاثیر بالا گران است)

 

4. ایجاد و برنامه ریزی برنامه پاداش برای به حداکثر رساندن استراتژیک ROI

 

5. یافتن موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش تحقق پاداش

 

این چالش‌ها فقط شروع موانعی هستند که باید هنگام ایجاد یک کمپین تأمین مالی جمعی در نظر گرفت. چالش‌های دیگری نیز در تأمین مالی جمعی از سهام به وجود می‌ آیند. به گفته کانر یانگ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمپل فودز، تامین مالی جمعی مستلزم تاکید بیشتر بر آموزش سرمایه گذاران بالقوه است که لزوماً سابقه سرمایه گذاری ندارند. یانگ می‌ گوید که همه ما به خرید آنلاین محصولات عادت کرده‌ ایم، بنابراین سرمایه‌ گذاری در یک کمپین تأمین مالی معمولی بسیار آسان است.

 

مزایای تامین مالی جمعی برای سرمایه گذاران

 

سرمایه گذاران از سرمایه گذاری پول خود در کمپین های تامین مالی جمعی سود زیادی می برند. به طور معمول سرمایه گذاران از یک پروژه ی کم ریسک قدردانی می کنند و سرمایه گذاری جمعی دقیقاً همین موضوع را ارائه می دهد. از آنجایی که بخشی از بازار مالی نیست، سرمایه گذاران نباید نگران تأثیرات اقتصاد یا بازار سهام بر سرمایه گذاری خود باشند. سرمایه گذاری در کمپین تامین مالی جمعی آسان است. به طوری که می توانند از طریق یک فرآیند آنلاین مستقیم پول را در یک پروژه یا شرکت قرار دهند. سرمایه‌ گذاری جمعی سهام به سرمایه‌ گذاران اجازه می‌ دهد تا کمپین‌ های متعددی را تأمین مالی کنند که به آن ها کمک می‌ کند فرصت‌ های مالی خود را گسترش داده و نمونه کارهای خود را به شکل متنوع ارائه بدهند. سرمایه‌گذاری جمعی نسبت به روش‌ های سنتی، از بهره‌ برداری از یک مجموعه گسترده‌ تر سرمایه‌ گذار تا بهره‌ مندی از گزینه‌ های جمع‌ آوری سرمایه انعطاف‌ پذیرتر، مزایای زیادی دارد. در اینجا فقط چند مورد از بسیاری از مزایای احتمالی وجود دارد که بعداً در این راهنما با جزئیات بیشتر به آنها خواهیم پرداخت:

دسترسی:  با استفاده از یک پلتفرم تامین مالی جمعی مانند Fundable، به هزاران سرمایه‌ گذار معتبر دسترسی دارید که می‌ توانند کمپین جمع‌ آوری سرمایه شما را ببینند، با آن ها تعامل داشته باشند و به اشتراک بگذارند.

ارائه: با ایجاد یک کمپین تامین مالی جمعی، شما فرآیند ارزشمندی را طی می کنید تا در نهایت به کسب و کار خود از سطح بالا نگاه کنید. تاریخچه، کشش، پیشنهادات، بازار آدرس پذیر، ارزش پیشنهادی، و موارد دیگر در این قسمت قرار می گیرند.

روابط عمومی و بازاریابی: از زمان راه اندازی تا پایان، می توانید کمپین خود را از طریق رسانه های اجتماعی، خبرنامه های ایمیل و سایر تاکتیک های بازاریابی آنلاین به اشتراک بگذارید و تبلیغ کنید.

اعتبار سنجی مفهوم: ارائه مفهوم یا کسب و کار خود به توده ها فرصتی عالی برای اعتبار بخشیدن و اصلاح پیشنهاد شما را در اختیارتان قرار می دهد. همانطور که سرمایه گذاران بالقوه شروع به ابراز علاقه و سوال پرسیدن می کنند، به سرعت متوجه خواهید شد که چه چیزی احتمال خرید آن ها را افزایش می دهد.

کارایی: یکی از بهترین چیزها در مورد تامین مالی جمعی آنلاین، توانایی آن در متمرکز کردن و ساده‌ سازی تلاش‌ های جمع‌ آوری کمک است. با ساختن یک نمایه واحد و جامع می توانید همه سرمایه‌ گذاران بالقوه خود را به آن هدایت کنید و نیازی به دنبال کردن هر یک از آن ها به صورت جداگانه را از بین ببرید. بنابراین به‌ جای تلاش‌ های تکراری با چاپ اسناد، کامپایل کردن کلاسورها و به‌ روز رسانی دستی هر کدام، می‌توانید همه چیز را به صورت آنلاین ارائه دهید و به جای جمع‌ آوری سرمایه، زمان بیشتری برای راه اندازی کسب‌ و کارتان در اختیار داشته باشید.

 

نکاتی برای موفقیت در تامین مالی جمعی

هیچ رویکرد یکسانی برای تامین مالی جمعی وجود ندارد، اما سه مکان کلیدی برای شروع مسیر موفقیت شما در تامین مالی جمعی وجود دارد.

1) با حامیان ارتباط برقرار کنید.

یانگ بر اهمیت شفافیت با حامیان در طول فرآیند حتی پس از پایان کمپین تاکید کرد. او توضیح داد که تقریباً هر محصولی که عرضه می‌ شود با تاخیر مواجه خواهد شد بنابراین باید انتظار داشته باشید که همه چیز اشتباه پیش برود و با صداقت و شفافیت واکنش نشان دهید. همیشه این سوال را از خودتان بپرسید که آیا شما با حامیان خود ارتباط خوبی دارید، حتی زمانی که همه چیز بد پیش می‌رود؟

پس از پایان کمپین از نگه داشتن حامیان خود خجالت نکشید. یک کمپین سرمایه گذاری جمعی موفق بر تقویت روابط با حامیان متمرکز است.

2) مطالب بازاریابی مرتبط و جذاب را به اشتراک بگذارید.

یک دسته خوب از مواد بازاریابی به کمپین شما کمک می کند تا برجسته شوید. با راه اندازی کمپین های جدید تامین مالی جمعی، مهم است که کمپین خود را از سایرین متمایز کنید. ایجاد مواد بازاریابی قوی و گسترش کمپین از طریق شبکه شما بهترین راه برای به دست آوردن شناخت است. به عنوان مثال می توانید در اولین کمپین سرمایه گذاری جمعی خود از یک ویدیوی کوتاه برای توضیح محصول استفاده کنید.

3) برای کمپین آماده شوید.

برای بهترین نتایج تامین مالی جمعی، قبل از راه اندازی کمپین، برای آن آماده شوید. به خانواده و دوستان خود اطلاع دهید که قصد راه اندازی کمپین را دارید. قبل از راه اندازی در حساب های رسانه های اجتماعی شخصی و شرکتی خود فعال باشید. به حامیان بالقوه هر فرصتی بدهید تا شما را پیدا کنند. ایجاد مواد بازاریابی مناسب نیز به زمان نیاز دارد. سعی نکنید یک روز قبل از شروع کمپین فیلم آموزشی بگیرید.

 

مزایا و معایب تامین مالی جمعی چیست؟

 

افزایش سرمایه از طریق تامین مالی جمعی هم مزایا و هم معایب دارد.

مزایای استفاده از استراتژی به شرح زیر است:

-ریسک مالی کم

-افزایش آگاهی از برند

-بازاریابی رایگان

-گزینه ای برای آزمایش بازار قبل از راه اندازی

-کنترل بر حقوق صاحبان سهام

 

قبل از راه‌اندازی سرمایه‌گذاری جمعی باید به نکات زیر توجه کرد:

 

-تامین مالی جمعی به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد

-بازار بیش از حد اشباع شده

-پتانسیل برای هیچ سود کمی

-احتمال کلاهبرداری بیشتر است

 

جمع بندی

 

تامین مالی جمعی از دریافت کننده، نیازی به بازپرداخت وجوه ندارد. این نوع معمولا بیشتر برای موسسات خیریه و غیرانتفاعی طراحی شده است. دوستان و اعضای خانواده احتمالاً انتظار بازگشت سرمایه خود را ندارند. کمک های مالی مبتنی بر بدهی شامل پولی است که توسط حامیان تعهد شده است که یک وام است که باید با بهره بازپرداخت کنید. با سرمایه‌ گذاری جمعی مبتنی بر پاداش، اقلام ملموس، مانند محصولات رایگان، به افرادی داده می‌ شود که برای شروع کسب‌ و کارتان به شما کمک می‌ کنند. شما می‌ توانید پاداش‌ های خود را بر اساس اندازه کمک مالی سازماندهی کنید. برای تأمین مالی جمعی سهام، شرکت کنندگان با داشتن سهام شرکت شما پاداش مالی برای سرمایه گذاری خود دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا